– Jeg har alltid vært interessert i mennesker, historie og samfunn

Thomas står ved en stor skjerm og holder foredrag om pensjon

Thomas Klippenberg holder foredrag om pensjon. Foto: privat

– Jeg har alltid vært interessert i mennesker, historie og samfunn
Det forteller Thomas Klippenberg (30), som i dag jobber med pensjon hos Nav.

– Det var alltid samfunnsfagene som interesserte meg mest på skolen, sier Thomas.

– Jeg var også en av de elevene som brukte mye tid på å hjelpe venner og bekjente med å lese til prøver og å øve på fremføringer. Med det som utgangspunkt, skulle man nesten bare tro at lektor i samfunnsfag ble det naturlige valget når jeg skulle velge et studium. Men, som mange andre, var jeg svært usikker på hvor min ferd skulle gå.

Usikker på hva han ville bli, satte Thomas seg ned og bladde gjennom de ulike studieprogrammene ved Nord universitet.

– Det var egentlig bare tilfeldig at jeg oppdaget lektorutdanningen i samfunnsfag. Etter å ha brukt noen dager til å vurdere saken, valgte jeg å søke på akkurat dette studiet.

Når jeg ser tilbake på det, er dette et valg som i stor grad både har påvirket meg som person og de valgene jeg har tatt videre i livet. Valget har jeg aldri angret på.

Thomas Klippenberg, tidligere Nord-student

Fagansvarlig hos NAV

Etter å ha jobbet som seminarlærer og intern sensor ved Nord, gikk ferden videre til NAV. Der er Thomas i dag veileder ved kontaktsenteret i Bodø, og har det faglige ansvaret for AFP (Avtalefestet pensjon) og gjenlevendepensjon.

– NAV er en stor organisasjon, og kontaktsenteret sin rolle er å ta imot og veilede de som tar kontakt digitalt eller per telefon. Dette er en svært givende jobb, der man får stor innsikt i hvordan den norske staten fungerer, og hvor man daglig kommer i kontakt med mennesker i alle ulike livssituasjoner. Jeg har veiledet på flere ulike fagområder, og har siden januar 2022 vært fungerende fagansvarlig på AFP og gjenlevendepensjon i Bodø, sier han.

– Der jobben som veileder daglig lar meg møte den enkelte, har jobben som fagansvarlig på pensjon gjort at jeg får sette meg inn i og bidra til den faglige utviklingen ved NAV. I sistnevnte rolle har jeg blant annet fått muligheten til å delta på samlinger og møter med de ulike delene av etaten, sette meg inn i lovverk, høringsnotater og rundskriv. I tillegg har jeg fått sjansen til å påvirke de interne rutinene og brevene NAV sender ut.

Møte mennesker på en god måte

Portrettbilde av Thomas Klippenberg
Thomas Klippenberg. Foto: privat

Selv om ikke Thomas ble lærer etter endt utdanning, vil han likevel trekke frem lektorutdanningen i samfunnsfag som relevant for den jobben han gjør i dag.

– Selv om jeg endte opp med å velge et annet yrke enn lærer, er kunnskapen og egenskapene jeg opparbeidet gjennom lektorutdanningen og den tilhørende praksisen grunnleggende for det jeg arbeider med i dag. Gjennom de ulike fagene opparbeidet jeg meg etter hvert en forståelse for hvordan samfunnet og offentligheten fungerer, samt hvorfor ting er som de er. Jeg lærte også mye om hvilke drivkrefter som påvirker utviklingen, og hvilke utfordringer vi kommer til å møte i fremtiden. Dette har gitt meg en stabil grunn å stå på, og en innsikt jeg ellers ikke ville hatt i det arbeidet jeg gjør.

– Gjennom pedagogikken, praksisveilederne, og studentene jeg underviste for, har jeg også lært mye om hvordan man møter og samhandler med mennesker i ulike situasjoner, med ulike mål og behov. Alle er ulike, og lektorutdanningen har lært meg mye om hvordan man tilpasser veiledningen og opplæringen til den enkeltes situasjon. I en stresset hverdag, er det også godt å ha pedagogiske grep og teorier å falle tilbake på.

Godt studiemiljø

Thomas minnes studietiden som veldig positiv, og forteller om en sammensveiset gjeng.

– Når det gjelder studiemiljøet ved lektorutdanningen i samfunnsfag, har jeg ikke annet å si enn at det var fantastisk. Vi var en relativt liten klasse og ble derfor svært raskt en tettsveiset gruppe, som kunne dele både gleder og sorger, og som mang en gang fant på ting også utenfor klasserommet. Jeg har svært gode minner knyttet til blant annet sene skrivekvelder med medstudenter, feiringer ved semesterslutt, og diverse quiz- og tapaskvelder.

– Også underviserne har vært helt fantastiske! De tok oss imot med åpne armer da vi kom på campus som helt ferske studenter. Vi ble behandlet som likeverdige, og både latter, kaffe, is og råd ble alltid gladelig delt.

En arena for å møte nye venner, finne nye interesser og høste nye erfaringer

Det var ikke bare faglig sett at Thomas fikk ny kunnskap, han lærte også mye om seg selv gjennom utdanningen.

– Jeg vokste også som person da jeg studerte. Gjennom skippertak, praksis og kollokviegrupper lærte jeg mye om meg selv og hva jeg står for. Klasseromsundervisningen har også gitt meg en trygghet som både arbeidstaker og som «ansvarlig voksen».

– Jeg vil anbefale lektorutdanningen i samfunnsfag både til de som brenner for å undervise, og også til de som ikke helt vet hva de skal bli. Ikke bare gir utdanningen deg et stabilt grunnlag for å kunne veilede, lære opp og lære bort. Det gir deg også en faglig trygghet og innsikt som kan brukes i mange ulike yrker og situasjoner. Dette er absolutt ikke en utdanning som låser deg til bare én type jobb.

Ikke bare gir lektorutdanningen i samfunnsfag deg et stabilt grunnlag for å kunne veilede, lære opp og lære bort. Det gir deg også en faglig trygghet og innsikt som kan brukes i mange ulike yrker og situasjoner.

Thomas Klippenberg

Når det kommer til råd til nye studenter, er det to ting Thomas ønsker å peke på.

– For det første er det viktig å ikke glemme å sette av tid til studiene. Man har en helt annen frihet på universitetet, sammenlignet med videregående, og dermed følger det et mye større ansvar knyttet til egen struktur og egen læring. Jeg lærte hvert semester at skippertak ikke er en heldig løsning, med mindre man ønsker energidrikken og lesesalen som bestevenn. Oppgavene blir som regel også bedre om man får tid til å lese over dem et par ganger før innlevering.

– Sist, men ikke minst, er det også viktig å ikke bare fokusere på jobb og pensum. Universitetet er en fantastisk arena for å møte fremtidige venner, og som student får du mange muligheter til å finne nye interesser og hobbyer. Ikke vær redd for å delta på arrangementer og å si «ja» til nye muligheter og erfaringer. Man vet aldri hvor det kan lede og hvilke dører det kan åpne, avslutter Thomas Klippenberg.

Lektor i samfunnsfag

  • Studiepoeng: 300
  • Studieform: Heltid
  • Studielengde: 5 år
  • Språk: Norsk
  • Studiested: Bodø

>> Les mer om lektorutdanningen i samfunnsfag