Jobber du med pasienter som bruker antibiotika? Da er dette korte nettstudiet perfekt for deg.

Kvinnelig helsearbeider står med medisinbrett inne på sykehus. Foto.
Nord universitet i Mo i Rana tilbyr nå et seks ukers nettstudium for deg som er i full jobb og ønsker å heve kompetansen om antibiotika.

Studiet er ypperlig for helsepersonell som følger opp pasienter over tid, og er skreddersydd for deg som sjonglerer turnus, familieliv eller begge deler.

Bedre kunnskap om antibiotika

Ny forskning anslår at antibiotikaresistens vil ta flere liv enn kreft i 2050. En av grunnene til det er overforbruk og feilbruk i helsevesenet. Helsepersonell med spisskompetanse om antibiotika har aldri vært mer aktuelt enn nå. Og nødvendig.

Gjennom seks uker vil førsteamanuensis Tomas Log lose studenter gjennom alt man trenger å vite om antibakterielle midler.

– Vi vil gå gjennom hele spekteret fra grunnleggende legemiddelkunnskap til hvordan bakteriene utvikler resistens, forteller Tomas Log ved Nord universitet.

I studiet vil man gå nærmere inn på hvordan de ulike gruppene antibiotika virker i kroppen og hvilken effekt medikamentet har, slik at helsepersonell blir tryggere på blant annet å gjenkjenne bivirkninger og hvordan antibiotika interagerer med andre legemidler.

– I studiet skal studentene trene mye på dette ved å bruke ulike caser, der fiktive pasienter har varierte forløp gjennom behandlingen, forklarer Log.

Mann står innendørs foran en reklameplakat. Foto.
Faglærer og førsteamanuensis Tomas Log. Foto: Lene Loe.

Spesielt godt egnet for sykepleiere

Studiet passer for alle som jobber med pasienter som bruker antibiotika, men særlig sykepleiere og vernepleiere vil ha stort utbytte av studiet.

Kunnskapen om antibiotika er helt essensiell for at legen skal kunne vite hva som egentlig foregår, forteller Log og utdyper;

– Helsepersonell med god kunnskap om antibiotika, har den beste forutsetningen for å se hva legemiddelet faktisk gjør med pasienten. Ettersom sykepleieren er den som har mest kontakt med pasienten, vil de kunne fange opp kliniske symptomer og agere hvis for eksempel behandlingen ikke får effekt og det blir nødvendig å bytte til en annen type antibiotika.

Kortere studier gir også studiepoeng

Nettstudiet er et såkalt microemne på 2,5 studiepoeng og gir helsepersonell en kompetanseheving på masternivå. All undervisning foregår via nett, og microemnet er derfor godt egnet for folk som jobber turnus eller ønsker å vende tilbake til helsesektoren.

– Vi håper og tror at slike studietilbud vil øke nysgjerrigheten også blant helsepersonell som har vært ute fra yrket en periode, men ønsker å komme tilbake. Da er kortere studier midt i blinken for å oppdatere seg faglig og samtidig sanke studiepoeng, forteller studieleder ved Fakultet for sykepleie og helsevitenskap, Anne Lise Grønningsæter Loftfjell.

Microemnet Antibiotikastyring har oppstart første uken i april og har ingen begrensing på antall studieplasser.

Microemnet Antibiotikastyring

Emnet omhandler antibiotikastyring, antimikrobielle midler og resistens. Det vil fokuseres på legemidlenes farmakologi (farmakokinetikk, bivirkninger, effekt og interaksjoner) og hvordan dette kan anvendes i klinisk praksis gjennom bruk av pasientkasus. Legemiddelhåndtering av antimikrobielle midler vil også bli gjennomgått.

Les mer og søk opptak til emnet Antibiotikastyring

Ansattbilde: Tomas Log
Førsteamanuensis