Julie (19) sikter mot en meningsfull jobb

Julie Mæhlum Karlsen foran Nord universitet i Bodø
Julie (19) sikter mot en meningsfull jobb
Julie blir svært attraktiv i jobbmarkedet etter endt utdanning. Hun studerer for å bli grunnskolelærer i Bodø.

Julie Mæhlum Karlsen (19) fra Bodø har valgt sin vei i livet – hun skal bli grunnskolelærer for de yngste barna. Drivkraften? Å bli en dyktig lærer som sikrer barna den beste starten på livet og ha det gøy på veien.

Praksis og klassemiljø er det beste

– Det beste med å være lærerstudent i Bodø er helt klart klassen og klassemiljøet, sier Mæhlum Karlsen.

Hun er strålende fornøyd med valget hun tok og trekker spesielt frem praksis som noe av det morsomste og mest givende så langt i studieåret.

Det første møtet med elevene i praksis var fantastisk.

Julie Mæhlum Karlsen, student

– Det første møtet med elevene i praksis var fantastisk. Jeg var nok litt nervøs, men fikk i løpet av tiden i praksis bekreftet at valget om utdanning var helt riktig for meg, sier Mæhlum Karlsen som ikke synes overgangen fra videregående har vært veldig hard.

– Det er en del skolearbeid, med vurderinger og arbeidskrav, men ikke så mye at jeg ikke har overskudd til å jobbe litt ved siden av, sier Mæhlum Karlsen. Hun har deltidsjobb på Coop Prix ved siden av studiene.

Jobb ved siden av: Julie Mæhlum Karlsen i kassen på Coop Prix i Bodø. Der jobber hun ekstra, i tillegg til at hun går på grunnskolelærerutdanningen. Foto: Hanne Gravrok.

Topp å være lærerstudent i egen by

Mæhlum Karlsen er fra Bodø og studerer i egen by. For henne som er hjemmekjær passer dette fint.

– Det er store fordeler med å bo hjemme mens jeg studerer. Jeg trives veldig godt i byen og på campus, og jeg føler ikke at jeg må bort fra Bodø for å studere.

Hun er også fornøyd med Bodø som studentby, og forteller om en variert og sosial hverdag.

– Vi er en gjeng som har funnet hverandre etter fadderuka. Vi gjør alt fra å gå på tur til å spille brettspill og feirer når vi er ferdige med eksamen.

Verdens viktigste yrke

Mæhlum Karlsen synes det er synd at lærerutdanningen ikke blir presentert mer positivt i media og hun oppfordrer journalister og politikere til å snakke mer med studentene.

Jeg er en kjempefornøyd lærerstudent som er topp motivert til å gå ut i verdens viktigste yrke.

Julie Mæhlum Karlsen (19)

Som for mange andre unge, er også trygghet, lønn og betingelser viktig.

– Det er veldig behagelig og trygt å vite at jeg kan gå rett ut i en jobb etter utdannelse med god lønn og at jeg samtidig kan få slettet store deler av studielånet, sier hun.

Flere følger etter

Iselin Ramona Sandström (19) fra Leknes skal søke grunnskolelærerutdanningen fra høsten 2024. Hun er klar på hvorfor hun velger dette løpet.

– Det er flere i familien som har studert til å bli lærere i Bodø og som sier utdanningen er veldig god, sier hun. Hun legger til at hun kjenner flere som bor der og at hun og hennes lille hund, Prince, er klare for en ny tilværelse i Bodø.

– Det blir fint å komme til en litt større by. Jeg gleder meg til å bo i Bodø i fem år, sier Sandström, som naturlig nok er spent på hvordan livet som student blir.

Iselin og Prince: Iselin Ramona Sandström er klar for å flytte til Bodø for å bli grunnskolelærerstudent for trinn 1-7. Med henne blir hunden Prince på halvannet år. Foto: Privat.

Vil gi elever den beste starten

På spørsmål om hvorfor hun skal velge grunnskolelærerutdanningen, er hun tydelig.

– For meg handler det om å bli en så god lærer som jeg kan bli gjennom utdanningen. Jeg ønsker virkelig å gjøre en forskjell for de små barna jeg skal undervise, og vil gi dem verktøyene de trenger for å lykkes i livet, sier hun.

Grunnskolelærerutdanning master 1-7, nett og samlingsbasert eller campusbasert  - Bodø

Studiepoeng: 300
Studieform: Heltid