Lærte om flom og vannskader i Nederland

Sommerskole i Dordrecht.
Lærte om flom og vannskader i Nederland
Studenter ved Master i Beredskap og kriseledelse har mulighet til å få godkjent et valgemne gjennom deltakelse på sommerskole i utlandet.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Sist sommer var det vannsikkerhet og flom som var tema for sommerkurs, og hva var vel mer naturlig enn å legge kurset til landet som virkelig er vant til å håndtere vannproblematikk.

Kontroll på høye vannstander

En av studentene som benyttet seg av denne muligheten sist sommer, var Rita Siljehaug, masterstudent ved Handelshøgskolen. Hun tilbrakte noen innholdsrike studiedager  ved Avans University of Applied Sciences, i landet som er utformet for å håndtere høye eller stigende vannstander. Kurset hadde fokus på å lære fra disse erfaringene, og analysere dem i et teknisk, organisatorisk og atferdsmessig perspektiv.

Læring i felten

– Ulike besøk og aktiviteter var innebygd i timeplanen gjennom hele uken. Studenter og lærere ble godt kjent med kulturen i Nederland, fikk en båttur i kanaler og måtte sykle rundt i byen for å løse ulike prosjektoppgaver, forteller Rita, som så på denne muligheten som en gylden mulighet til å lære om krisehåndtering på et spisset felt, samtidig som høsten blir litt mer overkommelig for en småbarnsmor som kombinerer studier og jobb.
–Jeg har aldri vært på utveksling før, og var skikkelig spent på hvordan det var. Jeg ble veldig positivt overrasket, sier hun. Noe av det Rita satte mest pris på, var forelesninger ute på ulike bedrifter og relevante lokasjoner.

Medlemmene i nettverket CONRIS jobber med utdanningsprogram i kriseledelse og risikostyring. På bildet ser vi representanter under det årlige nettverksmøtet: F.v.: Bulgaria University of National and World Economy, Nord University, The Berlin School of Economics and Law, Hamburg University of Applied Sciences, Avans University of Applied Sciences, UIT the Arctic University of Norway, VIVES University of Applied Sciences, Saxion University of Applied Sciences and Laurea University of Applied Sciences. Foto: Privat​

Fast medlem i CONRIS

–Som representant fra masterprogrammet besøkte jeg og seniorrådgiver Ellen Sirnes Avans i forbindelse med CONRIS' (Cooperation Network for Risk, Safety & Security Studies) årligenettverksmøte. Agenda for møtet inkluderte utdanningsaktiviteter, prosjekter, organisering av utveksling og medlemskap. Nord universitet ble etter avstemning fast CONRIS-medlem, forteller Natalia Andreassen, førsteamanuensis Handelshøgskolen, og studieprogramansvarlig for Master i beredskap og kriseledelse.

Perfekt for studenter i full jobb

Som fast CONRIS-medlem ligger det godt til rette for framtidig utveksling av studenter mellom CONRIS-medlemmer fra forskjellige land. Nettverket organiserer et årlig ukes sommerkurs, og partnere veksler om ansvaret for å organisere dette.
–Siden masterprogrammet i sikkerhet-og beredskapsledelse retter seg mot ledere og andre som deltar i sikkerhet- og beredskapsarbeid, er mange studenter i full jobb. Derfor er internsive sommerkurs et godt tilbud til våre studenter, sier Natalia. Hun mener helt klart at det er gull verdt å  få muligheten til å lære fra erfaringer fra andre land under studieløpet.
For MASIK-programmet har slike relasjoner og prosjekter stor betydning.
–Vi må lære av andre utdanningsinstitusjoner i Europa. Det handler om kvalitetsutvikling på vårt eget masterprogram, avslutter Natalia Andreassen.

Master i beredskap og kriseledelse

Studiepoeng: 90
Type studium: Mastergrad