Mer fleksibel grunnskolelærerutdanning i Bodø

Lærer i klasserom sammen med elever i barneskolen. Foto

Flere alternativ: Nord universitet nå tilbyr både campusutdanning og nett- og samlingsbasert grunnskolelærerutdanning i Bodø fra høsten 2024. Arkivfoto: Nadia Norskott.

Mer fleksibel grunnskolelærerutdanning i Bodø
Fra høsten 2024 kan studentene selv velge om de vil bli grunnskolelærere ved å studere nett- og samlingsbasert, eller om de vil følge undervisningen hver uke i Bodø.

Det nye tilbudet som gjelder fra høsten 2024, gjør det mulig for flere å ta lærerutdanning. Behovet for at flere velger lærerutdanning, er større enn noensinne. Nå kan studentene selv velge om de ønsker å følge undervisningen ukentlig, eller om det passer bedre å ta ei nett- og samlingsbasert utdanning.

Nord universitet tilbyr nå grunnskolelærerutdanning med tanke på to hovedmålgrupper:

1. De som vil følge undervisningen på campus som gjerne er de yngre studentene.
  2. De som studerer hjemmefra og som kommer på samlinger når det er fellesundervisning. Dette er gjerne voksne studenter som er i noe jobb og etablert et annet sted i landet.

Slik blir tilbudet

Det blir åtte felles samlinger i året, der studentene må være i Bodø for å følge undervisningen. Dette kommer i tillegg til obligatoriske praksisuker. Totalt er det snakk om syv uker.

Mellom samlingene følger studentene undervisning enten på nett eller møter opp på Campus i Bodø, alt etter hvilken modell de velger.

En vanlig uke mellom fellessamlingene, kan se slik ut for en student som følger studiet nett- og samlingsbasert:

• Mandag: 13.15-16.00 (obligatorisk nettundervisning)
  • Tirsdag: Eget arbeid/selvstudier
  • Onsdag: Eget arbeid/selvstudier
  • Torsdag: 13.15-16.00 (obligatorisk nettundervisning)
  • Fredag: Eget arbeid/selvstudier

Har lyttet til studentenes behov

Dekan Rose Martin utenfor Campus Bodø
Fleksibilitet: – Vi ønsker å være fleksible, sier Rose Martin, dekan ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag. Foto: Nina Kjeøy.

Dekan Rose Martin er svært fornøyd med at Nord universitet nå tilbyr både campusutdanning og nett- og samlingsbasert grunnskolelærerutdanning i Bodø fra høsten 2024.

– Vi lytter til studentenes behov, og behovene de har er ulike. Derfor ønsker vi å være fleksible. Nå kan den enkelte student selv velge hvilken undervisningsform som passer best, sier Martin, som legger til at det nye tilbudet åpner opp for å nå ut til en større andel søkere enn tidligere.

Vi lytter til studentenes behov, og behovene de har er ulike.

Rose Martin, dekan

Dette er et stort behov i kommunene

Oppvekstsjef i Hadsel kommune, Line Jeanette Pedersen bekrefter at det er stort behov for en fleksibel utdanning i Bodø. Hun er glad for tilbudet som kommer.

– For oss i Hadsel er det kjempeviktig at vi har ei lærerutdanning i Bodø som passer både for 19-åringen og for de voksne studentene som allerede bor i nærområdet vårt, sier hun.