Nord-forsker blant verdens mest siterte forskere

Heder og håndtrykk: Prodekan Terje Andreas Mathisen gratulere stipendiat Samuel Asumadu Sarkodie med nok en gang å være på lista over de mest siterte forskerne i verden. Foto: Svein-Arnt Eriksen.
Nord-forsker blant verdens mest siterte forskere
For andre år på rad er stipendiat Samuel Asumadu Sarkodie ved Nord universitet på lista over verdens mest siterte forskere. – En imponerende sterk prestasjon, sier prodekan Terje Andreas Mathisen.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Det ble blomster og godord fra prodekan Terje Andreas ​​Mathisen og gratulasjoner ​fra kolleger ved Handelshøgskolen (HHN) da det ble kjent at stipendiat Samuel Asumadu Sarkodie nok en gang er på lista over verdens mest siterte forskere.

​Det er nettstedet Clarivate som lager ​lista Highly Cited Researcher​ som hvert år rangerer de mest siterte forskerne i verden. 26 norske forskere er med på lista i år. Til sammen er det 6930 forskere fra hele verden på lista i 2022, skriver Khrono.
Samuel Asumadu Sarkodie​ står oppført med hele 7477 siteringer.

Sarkodie​ forteller at det gir en god følelse å være på denne eksklusive lista, som domineres av forskere fra USA og Kina.

Ektepar fra Ghana

Samuel Asumadu Sarkodie fra Ghana kom til Nord universitet i 2019.

– Jeg kom hit fordi jeg fikk sjansen ved Nord universitet, sier Sarkodie.

​Kona hans, Phebe Asantewaa, er også stipendiat ved Handelshøgskolen.

–​ Det var hun som først fikk stipendiatstilling i Bodø, forteller han.

Blant verdens mest siterte forskere: Samuel Asumadu Sarkodie er stipendiat ved Handelshøgskolen på Nord universitet. Foto: Svein-Arnt Eriksen.

De traff hverandre i 2008 i Ghana og giftet seg senere. I denne perioden fra 2017-2019 jobbet Samuel som Ph.d kandidat i Australia og Phebe på Kypros.

– Nå er vi veldig glade for å være her. En av grunnene er at Nord universitet har godt omdømme, og da var det bare å slå til da jeg fikk sjansen, sier Asantewaa. Hun forteller at Samuel jobber dag og natt.

Elsker å skrive forskningsartikler

Sarkodie​​ forteller at han stortrives med å skrive.

– Det er både jobb og hobby. Når jeg også blir sitert gir det ekstra inspirasjon. Det er lidenskapen som driver meg, lidenskapen for klima og miljø og nysgjerrighet. Jeg er stolt når jeg lykkes, sier Sarkodie.

Han kom til Bodø og Nord universitet fordi det var her han fikk sjansen til å jobbe med det han faglig liker best, nemlig klima og bærekraft.  Men han er også veldig allsidig, noe som går fram av de vitenskapelige publikasjonene.

​Et forbilde ved Handelshøgskolen

Prodekan Terje Andreas Mathisen ved Handelshøgskolen er svært imponert over det Samuel får til.

– Samuel var jo på listen også i fjor, så det er en imponerende prestasjon. Siteringer er et mål på at det man skriver er relevant for forskningsmiljøer og samfunnet rundt, sier Mathisen.

Mathisen mener at Samuels plassering på denne listen viser at han er en stor forskningskapasitet, og også har gjort seg bemerket ved at arbeidene hans leses og har innflytelse ved forskningsmiljøer internasjonalt.

– Han er et forbilde ved HHN og en sentral bidragsyter i sin forskningsgruppe ved faggruppen Økonomisk analyse og regnskap, sier Mathisen.

Kollega stipendiat Stephen Kwasi Nkesah, også han fra Ghana, er mektig imponert over Samuels innsats og kvalitet i forskningen.

–​ Det er viktig for Nord universitet og for Norge, mener Stephen Kwasi Nkesah​.

Gode kolleger imponert over Samuel: Bak: Kwasi Nkesah, foran: Samuel Asumadu Sarkodie og Phebe Asantewaa. Foto: Svein-Arnt Eriksen.