Nord-professor gjester ingeniørkonferanse i Tromsø

Odd Jarl Borch på ingeniørkonferanse i Tromsø
Nord-professor gjester ingeniørkonferanse i Tromsø
Professor Odd Jarl Borch, leder for NORDLAB, bidro inn i debatten om samfunnssikkerhet og hvordan behov knyttet til teknologisk utvikling bør balanseres mot sikkerhet og digital beredskap.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Digitaliseringen av samfunnet stiller høye krav til både det offentlige og private. Ikke minst bidrar private bedrifter med svært mye av IKT-infrastrukturen og leveranser av tjenester til hele samfunnet. En sentral utfordring for de fleste virksomheter er å sikre et høyt teknologinivå og samtidig bygge digital robusthet. Dersom samfunnet skal kunne sette sin lit til digitale verktøy, er det nødvendig å sikre at disse fungerer hundre prosent . Gjennom den siste tids hendelser har vi også blitt oppmerksom at teknologien skal fungere også i kriser – inkludert de øvre delene av krisespekteret inn mot krigslignende situasjoner. Sikkerhetsarbeidet knyttet til digital infrastruktur må ligge et skritt foran de aktørene som ønsker å skade oss, og det er en fare for at vi sakker ut i dette digitale «våpenkappløpet». Svake ledd i sikkerhetsstrukturen kan ødelegge for hele sektorer og systemer.

Dette er noen av utfordringene professor Odd Jarl Borch, leder for NORDLAB ved Nord universitet, trakk frem under sitt foredrag på Nordnorsk ingeniørkonferanse i Tromsø. Konferansen – som ble arrangert av NITO – Norges ingeniør- og teknologiorganisasjon – hadde i år et særlig fokus på samfunnssikkerhet, og et hovedtema var digital sikkerhet og sårbarhet.

Borch, som også er medlem av Regjeringens Totalberedskapskommisjon argumenterte for at digitale trusler må være en integrert del av alle  virksomheters strategiske tenkning , fra styret og videre ut i organisasjonen. Blant annet fremhevet han behovet for sivil-militære og tverrsektorielle IKT-øvelser som kan avdekke svakheter og styrke evnen til å håndtere faktiske hendelser. Disse øvelsene bør inkludere de som påvirkes av utfallet, og ikke bare de som håndterer systemene på IT-siden, og følges opp med nødvendige kompetansesatsinger i virksomhetene.

Borch dro opp en rekke tiltak som kan være sentrale, fra virksomhetenes egenberedskap til nasjonale tiltak for beskyttelse av kritisk infrastruktur.​

Konferansen hadde et bredt spenn av faglig innhold, der alt fra krigen i Ukraina til stats- og samfunnssikkerhet i nord stod på agendaen. F.v på bilde: Professor Odd Jarl Borch (Nord universitet), statssekretær Bent Joachim Bentzen (Forsvarsdepartementet), Oberstløytnant Geir Hågen Karlsen (Forsvarets stabsskole), politisk redaktør Skjalg Fjellheim (Nordlys), ordfører Gunnar Wilhelmsen (Tromsø kommune). Foto: Bent Joachim Bentzen​.