Oda falt pladask for læreryrket

Oda Halle klatrer i en fjellvegg
Oda falt pladask for læreryrket
Oda Halle hadde allerede en bachelor i boks, da hun fikk jobb som vikar på en barneskole og ble forelsket i læreryrket.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

– Jeg har studert i Trondheim før, og har en bachelor i biologi. Men da jeg var ferdigutdanna tenkte jeg; bo i by og jobbe på kontor? Nei takk! Jeg tok et friår, begynte å jobbe som vikar på en skole og ble akutt forelsket i læreryrket, forteller masterstudenten. 

Viktige relasjoner

Hun er nå i gang med sitt tredje studieår i masterløpet for å bli grunnskolelærer på barneskolen (lektor).

– Jeg har allerede naturfag som godkjent undervisningsfag, og nå tar jeg master i norsk. Jeg har spesialpedagogikk, og engelsk og matte som undervisningsfag. Samlings- og nettbasert utdanning

Selv om Halle har stor faglig interesse, var det ikke nødvendigvis fagene som gjorde at hun ønsket å bli lærer. 

– Det er ungene som gjør læreryrket til en fantastisk jobb. Det å møte ungene og å bygge en relasjon med dem traff blink hos meg. Jeg er veldig opptatt av relasjonsbygging som grunnlag for god læring, forklarer hun. 

Samlings- og nettbasert utdanning

Halle tar en samlingsbasert mastergrad, som betyr at hun har nettbasert undervisning og samlinger i løpet av året. ​

– På grunn av korona er det over ett år siden jeg sist var på fysisk samling på Levanger, men vi studenter blir godt ivaretatt likevel. Vi har digitale samlinger, og gjennomfører digitale forelesninger som før. Vi gjør akkurat det samme som andre studenter, bare på nett. 

Halle roser Nord universitet for oppfølgingen, selv om det er lenge siden hun var på Levanger. 

– Vi får veldig god kontakt oss imellom, både medstudenter og forelesere, selv om det er via skjerm. Ei digital forelesning er som ei vanlig forelesning, ved at professor foreleser, vi har gruppearbeid, løser oppgaver og lignende. 

Nærhet og kontakt

Hun trekker fram mange positive sider ved det å være samlingsbasert nettstudent. 

– Noen tenker kanskje at man går glipp av mye fordi man studerer hjemmefra, men min erfaring er det stikk motsatte. Studiene er godt strukturert, og vi får god oppfølging. I tillegg var det satt av veldig god tid i starten til å bli kjent – selv om vi ikke faktisk møtes. Så det sosiale er på plass, og hvis man lurer på noe er det bare å sende en e-post til foreleser. Opplegget er veldig bra, sier Halle. 

Oda Halle liker at det blir et godt og sosialt miljø på studiet. Foto: Privat.

Stor frihet

Samlingsbasert utdanning passer også godt med hennes hektiske hverdag, og studentene får ofte tilbud om praksisplass i nærområdet der de bor. 

– Jeg elsker friluftsliv, som er hovedgrunnen til at jeg valgte en samlingsbasert utdanning. Studiene lar seg kombinere med både jobb og fritid, og jeg kan i stor grad legge opp dagene slik jeg vil. Vi har ikke forelesning hver dag hele dagen, så jeg kan fint hive på meg skiene og gå en topptur – og heller studere litt på kveld og i helgene hvis jeg heller vil det, sier Halle, som i tillegg har tatt over familiegården i hjembygda.

Mange muligheter

– Hva har du lyst til å jobbe med etter endt utdanning? 

– Jeg håper selvfølgelig på fast jobb på skolen hvor jeg er vikar. Det finnes også mange andre jobber for pedagoger annet enn å være lærer, for eksempel å jobbe som miljøterapeut.



Nord-student

Navn: Oda Halle
Alder: 26 
Kommer fra: Todalen i Surnadal kommune 
Studerer: Grunnskolelærerutdanning master 1-7 
Studiested: Levanger (samlingsbasert)

 

Grunnskolelærer-utdanning master 1-7

Studiepoeng: 300 
Studiested: Levanger (samlingsbasert) 
Studieform: Heltid ​
Opptakskrav: Generell studiekompetanse med spesielle opptakskrav