Passer for dem som skal starte med digitalisering

Aurora Dyrnes

Nyttig studium: Aurora Dyrnes er direktør for markedsføring og utvikling i Private barnehagers landsforbund (PBL), og har hatt stor nytte av studiet Digital forretningsutvikling ved Nord universitet. Foto: Håvard Skog Hansen.

Passer for dem som skal starte med digitalisering
For Aurora Dyrnes passet studiet Digital forretningsutvikling perfekt, da PBL skulle digitalisere sin kurspakke.

Aurora Dyrnes er direktør for markedsføring og utvikling i Private barnehagers landsforbund (PBL). Hun syntes det var midt i blinken å finne et studium som hovedsakelig var nettbasert, slik at det lot seg kombinere med full jobb.

I tillegg var Digital forretningsutvikling spot on for å lære mer om hvordan digitalisering kan bli brukt som et strategisk verktøy, for å utvikle og forbedre virksomheter.

Mange er usikre på hvordan de skal ta tak i digitalisering i egen virksomhet. Det som var så fint med dette studiet, var at oppgavene kunne vinkles konkret opp mot egne arbeidsoppgaver.

Fysiske og digitale samlinger

Hun syntes det var perfekt å starte med en fysisk samling ved Nord universitet.

– Gjennom å møtes fysisk først, ble vi kjent med hverandre. Da ble det lettere å samhandle på en god måte i de digitale samlingene. Det gjør noe med oss å møtes og ta et måltid sammen, sier hun.

Også siste samling var fysisk, med mulighet for individuell veiledning før eksamen.

– Det var en positiv og fleksibel måte å lære på, sier hun.

– De digitale samlingene var effektive og engasjerende, med ulike aktiviteter og diskusjoner. Jeg har også satt pris på å ha tilgang til digitale læringsressurser. Disse har jeg kunnet jobbe med når det har passet for meg.

Konkrete verktøy

For Aurora Dyrnes har digitalisering, kommunikasjon og bærekraft gått igjen i både utdanning og karriere. Hun har en master i Sustainable management, der et semester ble tilbrakt i Russland. Selve masteroppgaven ble skrevet i Canada, og handlet om oljeselskapenes kommunikasjon med inuittene.

Her hjemme har hun jobbet med prosjektøkonomi, markedsføring og rådgivning i universitetssystemet, før hun havnet i PBL.

– I PBL er vi opptatt av å utnytte muligheter innen digitalisering godt. Dette for å gi medlemmene våre et bedre tilbud, men også for selv å kunne jobbe mer effektivt, sier hun.

Gjennom studiet fikk hun konkrete verktøy til å analysere bedriftens ressurser og utviklingsmuligheter, og til å foreslå tiltak som ville komme medlemmene til gode.

– Studiet har vært veldig relevant og praktisk for meg, fordi jeg har kunnet relatere det til virksomheten jeg jobber i.

Jeg har lært om effektene av digitalisering, og hva slike prosesser gjør med hele organisasjonen.

Innspill og ideer

Dyrnes legger til at hun har lært mye av å samarbeide med de andre studentene, som kom fra ulike sektorer og bransjer.

– Det har vært veldig inspirerende å høre om andres erfaringer og utfordringer med digitalisering, og å få ideer og innspill fra dem. Vi har hatt ulike prosjekter som vi har jobbet med i grupper, og som vi har presentert for hverandre. Det har vært en god måte å jobbe på, sier hun.

– Studiet gir deg verktøy og metoder til å se virksomheten din på en annen måte. Samt til å finne løsninger som kan bidra til en enklere og bedre hverdag for både kunder og ansatte. Studiet er også veldig fleksibelt og tilgjengelig, og du kan tilpasse det til din egen situasjon og din egen arbeidsplass, sier hun.

Digital forretningsutvikling

Studiepoeng 7.5

Emnet utforsker digitaliseringens rolle i virksomheter, ledelse og forretningsutvikling, og gir deg ferdigheter til å styrke konkurranseposisjonen i en stadig mer digital og bærekraftsfokusert verden.

Se studiebeskrivelse