Psykisk helsearbeid - fordypningen for mer kompetanse på forståelse, forebygging, behandling og hjelp

Student foran Nord universitet i Namsos
Møt Elin Sivertsen, psykiatrisk sykepleier og prosjekt- og teamleder med mastergrad i psykisk helsearbeid.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Elin Sivertsen er prosjektleder for Rask psykisk helsehjelp ved Mestringsenheten for psykisk helse og rus i Namsos kommune. I 2018 fullførte hun masterutdanning i psykisk helsearbeid ved Nord universitet.

Hva ønsket du å få ut av studiet?​

– I hovedsak økt fagkompetanse på psykisk helsearbeid, som jeg jobbet med da og fortsatt jobber med i kommunehelsetjenesten. Spesialisering innen psykisk helse var og er en ønsket kompetanse, både fra arbeidsgiver og meg selv – og anses som en mer grunnutdanning i min praksis.

– Grunnutdanning i dag på bachelornivå i helse er en generell utdanning, og favner i mindre grad psykisk helse og rusarbeid. En spesialisering gjennom å ta utdanningen master i psykisk helsearbeid ved Nord universitet bidro til at jeg kunne møte de behov og krav i praksisfeltet på en betydelig bedre måte. Både i møte med enkeltmennesker men også på systemnivå.

Hvordan synes du utbyttet har vært i forhold til dine forventninger?

– Både faglig og personlig har jeg hatt stort utbytte av studiet. Jeg likte studiemiljøet og muligheten til å kombinere arbeid og studier. Læring er en prosess, og jeg hadde sansen for den tverrfaglige samarbeidslæringen mellom de ulike profesjonene i kullet.

Jeg har lært å utfordre og stille spørsmål omkring en medisinsk og diagnosebasert forståelse for psykisk uhelse. Denne forståelsen og praksisen er i endring, men kan fortsatt virke dominerende. En fordypning innen psykisk helsearbeid handler om noe mer enn psykiatri, og gir bredde og en mer nyansert og humanistisk forståelse for mennesker med belastninger i livet.

Hva var det ved det faglige som interesserte deg mest?

– Fokus på tverrfaglighet og samhandlingsperspektivet, og spesielt emnet om medborgerskap og menneskerettigheter, samt krisepsykologi og traumer. Jeg likte også fordypningen og masterprosjektet som ga meg muligheten til å undersøke tematikk som jeg var spesielt interessert i.

Hva ønsker du å bruke utdanningen til?

– Masterutdanningen har hittil bidratt til økt kompetanse og ferdigheter på fagutviklingsarbeid. Dette gjør at jeg nå jobber med utvikling og prosjektarbeid i egen kommune. Det er spennende og motiverende å jobbe med utvikling og innovasjonsprosesser, nettopp fordi jeg kan medvirke i å lage gode psykiske helsetjenester med fokus på kvalitet til våre innbyggere.

– Jeg har også mulighet til å benytte kompetansen min i en mer akademisk retning, enten gjennom undervisning eller forskning.

Hvem vil du anbefale denne utdanningen for?

– En slik fordypning vil jeg anbefale alle som jobber i en hjelperelasjon med mennesker. Denne kompetansen er anvendbar og verdifull på så mange måter. Denne fordypningen er helt sentral for oss som jobber direkte i fagfeltet. Om dette er i kommunehelsetjenesten, i spesialisthelsetjenesten eller andre aktuelle steder, med folk i alle aldre, om du er barnevernspedagog, sosionom, ergoterapeut, fysioterapeut, sykepleier eller vernepleier. Også om du jobber med folkehelsearbeid eller forvaltningsarbeid vil denne typen kunnskap være verdifull. En dypere forståelse for hvordan vi kan forstå, forebygge eller behandle psykisk helse og rusutfordringer er en viktig og nødvendig kompetanse for å møte behovene i befolkningen vår.

– Denne fordypningen kan i tillegg være aktuell for folk som jobber på andre arenaer enn helse eller sosial, eksempelvis innen skole og utdanning.