Selv nordlyset blir bedre med pop-up laboratorier

Yati med nordlys i bakgrunn

Fra nordlysguide til forsker: Yati Yati forsker på hvordan små opplevelsesbedrifter kan hjelpe hverandre til å bli bedre. 15. desember 2023 disputerer hun ved Nord universitet. Foto: privat.

Selv nordlyset blir bedre med pop-up laboratorier
Yati fra Indonesia fikk virkelig øynene opp for opplevelsesturisme, da hun jobbet som nordlysguide i Tromsø. Nå tar hun doktorgrad på hvordan små opplevelsesbedrifter kan hjelpe hverandre til å bli bedre.

Hvordan høres tanken på pop-up innovasjonslaboratorier ut? Et midlertidig, fleksiblelt og eksperimentelt rom for å løse problemer og utforske nye muligheter?

Gjennom sitt doktorgradsarbeid, endte Yati Yati opp med en ny definisjon på et innovasjonslaboratorium: Et fysisk eller virtuelt miljø der egnede verktøy og metoder brukes til å støtte innovasjonsprosessen, med vekt på læring, kunnskapsdeling og ledelse.

Du kan godt si at målet er systemendringer, men når alt kommer til alt er målet mer lønnsom drift.

Små bedrifter – store opplevelser

Etter å ha fullført sin doktorgrad, er ikke Yati Yati i tvil om at dette innovative konseptet kan være et positivt bidrag til å utvikle opplevelsesbedrifter.

Vi snakker om de små bedriftene som finnes på nesten hvert eneste nes i Norge, og tilbyr opplevelser, samtidig som de ønsker å tjene penger. De drives ofte av entusiaster som jobber hardt, men som har lite tid og ressurser til å utvikle bedriften videre.

Det fine med pop-up laboratorier, er at de raskt kan etableres for å løse problemer eller utforske nye muligheter.

Yati Yati

Kvinne i vinterlandskap med flott nordlys på himmelen. Foto
Lysende karriere: Yati Yati kommer far Indonesie. Hun kom til Tromsø i 2015, og er nå i ferd med å fullføre sin doktorgrad ved Nord universitet. Foto: privat.

Billig og ukomplisert

– Mitt spørsmål var nettopp om dette kan løses uten at det er så komplisert, og uten at det koster så mye, sier Yati.

Hun kom til Tromsø i 2015 for å ta en master med entreprenørskapsfokus, og endte i Bodø for å ta doktorgrad i dette spennende temaet. Hun fulgte åtte pop-up laboratorier gjennom deres prosesser.

– Jeg har sett nærmere på blant annet metoder, verktøy og behov for fasiliteter, sier Yati.

Hun går dypere inn i ulike teorier, og ser på læring, kunnskap, ledelse og samarbeid som elementer i prosessen. Ettersom disse pop-up labene er midlertidige, uten behov for permanente rom, krever de færre ressurser og er mer allsidige.

Mer enn smalltalk

Men det handler likevel om noe mer organisert enn bare å sette sammen en tilfeldig gruppe for smalltalk. Ja, det handler om nettverksbygging, men det er ikke tilstrekkelig for å utvikle bedriften.

– Det vil være behov for gode fasilitatorer, som kan lede disse prosessene effektivt, sier Yati.

– Blant annet fordi en må ta hensyn til unike norske forhold, som geografi, klima, kultur og lover og regler.

Yati mener denne tanken representerer en ny tilnærming til innovasjon, som kan være spesielt relevant i en raskt skiftende sektor som turisme.

– Denne metoden kan hjelpe bedriftene til raskt å tilpasse seg endringer, teste nye ideer og lære av hverandres erfaringer. Jeg har tro på mer effektive og bærekraftige innovasjoner, avslutter Yati Yati, som disputerer ved Nord universitet 15. desember 2023.

Yati Yati skal holde prøveforelesning og disputas for graden Philosophiae Doctor (ph.d.) ved Handelshøgskolen, Nord universitet, fredag 15. desember 2023.

Tittel på avhandlingen:

Exploring pop-up innovation labs in experience-based tourism: a series of fortunate events

Tittel for prøveforelesningen:

The Role of Exploration and Exploitation in Innovation Processes in Experience-Based Tourism Companies

>> Se kalenderhendelse

Ansattbilde: Yati Yati