Snart klart for sikkerhetsdagene 2023

Gunhild Birgitte Sætren og Roger Helde
Snart klart for sikkerhetsdagene 2023
Kommunal og regional beredskap i Nordland og Trøndelag. Det er tema for De regionale sikkerhetsdagene 2023, som arrangeres i Bodø 1. og 2. november.

Fortsatt er det noen få ledige plasser på konferansen, som i år vil finne sted ved Scandic Havet i Bodø.

Her skal en rekke aktører – over to dager - rette søkelyset på det som er de største samfunnssikkerhetsmessige utfordringene i regionen i dag.

– Vi har svært mange spennende foredragsholdere i år også, og vi ser frem til å samles både for å dele kunnskap og bygge nettverk, sier førsteamanuensis Gunhild Birgitte Sætren ved Handelshøgskolen Nord (HHN) ved Nord universitet.

Klikk her for detaljert program og påmelding.

En tverrfaglig møteplass

Sæthren, som har omfattende erfaring med ulike typer sikkerhetsarbeid både som forsker og underviser, er arrangements- og prosjektansvarlig for konferansen som annethvert år arrangeres i Bodø og Trondheim.

Hun forteller at De regionale sikkerhetsdagene er en møteplass både for sentrale og regionale myndigheter, nødetater, kommuner, næringsliv, utdanningsinstitusjoner, forskere og frivillige.

Bodøs nye ordfører

Nord-rektor Hanne Solheim Hansen åpner konferansen, og Bodøs nye ordfører Odd Emil Ingebrigtsen (H) skal holde åpningstalen. Eivind Moen (avdelingssjef for driftsservice ved St.Olavs sykehus) er konferansier, og blant foredragsholderne den første konferansedagen er Hans-Petter Aasen (statssekretær i Justisdepartementet), Marit Lund Hansen (leder av kriseteamet i Bodø kommune), Kjell Brataas (seniorrådgiver i Samferdselsdepartementet) og Martin Steinholt (universitetslektor ved Journalistutdanningen ved Nord universitet).

Randi Flesland (tidligere direktør i Forbrukerrådet og tidligere administrerende direktør i Avinor), Bent-Are Eilertsen (stabssjef for Nordland politidistrikt), Anne Rygh Pedersen (Totalberedskapskommisjonen), Øyvind Friskilä (seniorrådgiver for Centre for High North Logistics ved Handelshøgskolen Nord), Ingrid Dahl Hovland (vegdirektør i Statens Vegvesen), Iris Bartholsen (beredskapsansvarlig i Narvik kommune), Jostein Eliassen (sikkerhets- og beredskapssjef i Nordland fylkeskommune), Arnt Tronvoll (beredskapsleder i Orkland kommune) og Naska Xas (forsker ved NTNU Samfunnsforskning) er foredragsholdere på dag to.

I tillegg til Nord universitet og Øvelse Nord er også Sintef, NTNU Samfunnsforskning, Safetec, Statsforvalterne i Nordland og Trøndelag, og Trondheim og Bodø kommune med på arrangørsiden.