Storstilt studiestart på Nesna

Fire studenter ved Nord universitet på Nesna
Storstilt studiestart på Nesna
Studieåpningen på Nesna var preget av spente førsteårsstudenter som skal vie de neste årene til å bli barnehage- eller grunnskolelærere.

– Nå er vi spente og klare til å ta fatt på studiene, sier de samstemt. (Hovedbilde, fra venstre: Arnulf Dahlberg, Ellen Herstad, Renate Bjørnø, Embla Finjord, Thomas Pedersen).

Arnulf Dahlberg (22) fra Lofoten har nettopp kommet til Nesna og har sin første dag på grunnskolelærerutdanningen 5-10 trinn.

– Jeg er egentlig elektriker, men nå skal jeg bli grunnskolelærer, og jeg gleder meg til å lære masse nytt, sier Dahlberg.

Lærte kompisen matte

For Dahlberg har ikke lærerdrømmen alltid vært der. Han har fagbrev som elektriker og hadde inntil nylig fast jobb i et elektrikerfirma i Lofoten, der han er fra.

For han ble frøet til å bli lærer sådd i 8. klasse ved en ren tilfeldighet.

– Jeg hjalp kompisen min å løse et mattestykke, og plutselig knekte han koden. Det var da jeg skjønte at lærer er jo det jeg burde bli, sier Dahlberg som har forlatt sin faste inntekt for å studere på Nesna i fem år. Akkurat den beslutningen var ikke uten kvaler.

Arnulf Dahlberg, student på Nesna
Arnulf Dahlberg hadde sin første dag på grunnskolelærerutdanningen og gleder seg til studiene.

Klare for hard jobbing

Ellen Herstad (38) fra Hemnes og Renate Bjørnø (40) fra Rana er begge under omskolering og klare for å gyve løs på en ny tilværelse som heltidsstudenter.

Om fem år er de ferdig utdannet grunnskolelærere.

– Dette blir nok litt tøft i starten men vi er klare for hardt arbeid, sier de to studentene.

To grunnskolelærerstudenter på Nesna
Ellen Herstad og Renate Bjørnø er klare til å gyve løs på grunnskolelærerutdanningen.

– Ha det gøy på veien og engasjer dere

Det var musikalske innslag og taler fra rektor, ordfører og flere. Dekan ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag Rose Martin oppfordret studentene til å huske å ha det gøy.

– Det kommer til å bli noen tøffe tak innimellom, men dere må ha det gøy og leve mens dere er studenter hos oss, var noen av ordene til studentene.

Barna i Nesna barnekor og Trio Nesna underholdt de fremmøtte med sanger og musikk.

Også ordfører i Nesna kommune, Hanne Davidsen var klar i sin tale:

– Vi har de mest hardtarbeidende studentene og ansatte. Uten dere, hadde ikke Nesna vært noe.

Hanne Davidsen, ordfører i Nesna sammen med rektor Hanne Solheim Hansen og dekan Rose Martin
Ordfører Hanne Davidsen i Nesna kommune (t.v.), rektor ved Nord universitet Hanne Solheim
Hansen og dekan ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag Rose Martin.
Barnekor synger under studiestart på Nesna.
Nesna barnekor skapte god stemning og fikk frem smilene på studieåpningen på Nesna.

Studiestedsleder Øyvind Steinslett i det nye studentrommet på Nesna
Studiestedsleder Øyvind Steinslett viser frem det nye studentrommet på Nesna.