Torbjørn falt for Nesna

Torbjørn Smedsund
Torbjørn falt for Nesna
Lofotingen Torbjørn Smedsund var ikke før ferdig med sin lærerutdanning på Nesna, så fant han ut at stedet også er perfekt som bo- og jobbsted.

Våren 2023: Torbjørn Smedsund fra Leknes i Lofoten leverer sin master ved lærerutdanningen på Nesna. Her har han tilbragt mange uker i den samlingsbaserte masterutdanningen «Grunnskolelærerutdanning 5-10».

Litt etter litt merket han at Nesna slett ikke var så verst.

– Jeg har prøvd storby, men det var ikke noe for meg. Jeg kjente litt til Nesna fra før og tenkte det kunne fungere greit. Det gjorde det. Du blir knyttet til plassen, medstudenter og forelesere, roser Smedsund.

Ble oppfordret til å søke

Underveis i studiene mente både medstudenter og forelesere at han ville passe godt som foreleser. Tiden var inne da han i vår ble ferdig utdannet.

– Jeg ble oppfordret til å søke en vikarstilling ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag, studiested Nesna. Jeg tenkte jeg måtte slå til. Så jeg søkte på jobben og fikk den. Nå er jeg lektor ved fakultetet, forteller 37-åringen med et smil.

Nærheten til foreleserne, som nå er hans kolleger, er i tillegg til miljø og stedet Nesna, perfekt for Smedsund.

– Det er noe med Nesna. Det er nærhet og det er trygt. Du blir ikke sittende alene heller. Det går ikke an på Nesna. Så har vi pub og kafe. På jobb skal du ikke sitte med døra lukket, såfremt det ikke er helt nødvendig, forteller han.

Mann ved skulptur av framtidsbyggverk laget av skoleelever.
Fremtidens hus: Nesna barneskole er universitetsskole. Tidligere i høst tok Smedsund med seg lærerstudenter til skolen for å jobbe fram seks hus tenkt for fremtiden. Da med fokus på energiløsning. Utstilt på campus tar Smedsund seg en runde rundt og ser nærmere på de kreative byggverkene satt sammen av 3. og 6. klasse ved Nesna barneskole. Foto: Lise Fagerbakk.

Faglig høy kompetanse

Smedsund roser også fagmiljøet ved Nord universitet, studiested Nesna.

– Vi har et profesjonelt og velfungerende system på campus. Mange av våre studenter kommenterer at det er veldig bra her. Vi har et bra fagmiljø, med en voldsom kompetanse og erfaring. Alt dette gjør det enkelt å komme inn i miljøet. Du kan bare kakke på en dør, så er du velkommen, forteller han.

Selv er Smedsund lektor med fagene naturfag, matematikk og engelsk.

– Jeg skrev master i matematikk didaktikk, og underviser i matematikk. Jeg flyttet hit i sommer og begynte i jobbvikariatet 1. august. Så jeg blir i alle fall her i ett år, sier han.

Studiested med bygning, biler og skilt
Campus: Studiested Nesna. Foto: Lise Fagerbakk.