Master i biovitenskap: Marin økologi

Marin økologi er studiet av livet i havet og hvordan marine organismer samhandler med deres miljø.
Kråkebolle i hånd

Dette fagområdet utforsker alt fra mikroskopiske alger til store hvaler, og gir innsikt i økosystemer, biodiversitet, forurensning og klimaendringer. Hvis du er fascinert av havets mysterier og ønsker å bidra til bevaring og bærekraftig bruk av våre marine ressurser, er spesialiseringen i marin økologi noe for deg.

Feltundersøkelser og eksperimenter, modellering og laboratorieanalyser, samt statistiske analyser er forskningsmetoder som benyttes i økologiske studier. Gjennom en kombinasjon av teoretisk læring og praktiske øvelser vil studentene fordype seg i blant annet populasjonsdynamikk, påvirkningen av abiotiske og biotiske faktorer på marine organismer, og det komplekse samspillet mellom arter og deres miljø.

Livet under vann er fascinerende, men utfordrende å studere. Når du velger spesialisering i marin økologi, vil du ta del i et forskningsteam som fra ulike perspektiv forsker på det marine miljø. Spesialiseringen i marin økologi vil gi studentene kunnskap og ferdigheter til å forstå de økologiske prosessene som former marine systemer, slik at de kan møte presserende miljøutfordringer vi står overfor i dag og bidra til en bærekraftig forvaltning av våre marine ressurser i framtida.

• Kunnskap

Kandidaten

• har dypere kunnskap om marine økosystem og deres funksjon.
    • har dypere forståelse av dynamikken og prosessene i marine økosystem, og interaksjon med miljømessige faktorer og antropogenes innvirkning.
    • har dyp Kunnskap om relevante vitenskapelige metoder i marin forskning.
    • kan anvende sin kunnskap på nye områder innen marin økologi.

Ferdigheter

Kandidaten

• kan hente, analysere og kritisk vurdere vitenskapelige informasjon innen fagområdet marin økologi.
    • kan bruke vitenskapelig informasjon og teorier på en selvstendig måte i arbeidet med vitenskapelige problemstillinger.
    • kan bruke relevante forskningsmetoder i marin økologi til å designe og utføre et avgrenset og veiledet forskningsprosjekt innen marin økologi.

Generelle ferdigheter

Kandidaten

• kan kommunisere viktige vitenskapelige tema og utfordringer innen marin økologisk forskning bade med spesialister og allmennheten.
    • kan utføre avanserte oppdrag og prosjekter ved å bruke kunnskaper og ferdigheter i marin økologi.
    • kan kommunisere arbeidet utført i masterprosjektet, samt mestre spark og terminologi innen marin økologi.
    • kan bidra til videreutvikling av fagfeltet og i debatter som omhandler marin økologi.
  • Økologigruppa har fem forskningsenheter med avansert kunnskap om den grunnleggende funksjonen til høybreddeøkosystemene på land, i fjordene og i havet.

• 1. semester
    BI300F Vitenskapelig kommunikasjons og forskningsmetode - 10 sp (O)

KJ301F Laboratoriesikkerhet master - 0 sp (O)

BIO5008 Miljøgifter og økotoksikologi -10 sp (S)

BIO5021 Marine forskningsmetoder til sjøs - 5 sp (S)

BI308F Individuelt spesialpensum - 5 sp (V)
    2. semester
    INT5002 Semester i utlandet - 30 sp

eller

BI312F Biofysiske interaksjoner - 10 sp (S)

BI313F Funksjon og stabilitet i økosystemer - 5 sp (S)

BIO5007 Akvatisk biodiversitet og biogeografi - 5 sp (S)

Valgemne - 10 sp (V)
    3. og 4. semester
    BI309F Masteroppgave i marin økologi - 60 sp (O)
    O: Obligatoriske emner, S: Spesialiseringsemner, V: Valgfrie emner, sp: studiepoeng

Tabellen overfor viser et forslag til studieløp. Utover de obligatoriske emnene, står du fritt til å sette sammen studieplanen din annerledes, så lenge du oppfyller kravene nedenfor.

Krav til sammensetning av emner i mastergraden

• 10 studiepoeng metodeemne
    • 20 studiepoeng speseialiseringsemner
    • 30 studiepoeng valgemner