Prosjektleder for LæreriNord, Hanne Paulsen Gravrok, vakte både åtgaum og godt humør da hun presenterte rekrutteringssatsingen LæreriNord under Arendalsuka.
Gravroks presentasjon var en del av et arrangement i regi av KS, med den treffende tittelen: "Hvor stor er lærermangelen og hva kan vi gjøre med den".
Etter ett års arbeid med LæreriNord, viser tall at 22 prosent av søkerne til nett- og samlingsbaserte lærerutdanninger i Nordland kommer fra LæreriNord-møter.
– Dette høres veldig bra ut. Dere bør vurdere å utvide geografien og gjennomføre dette flere steder, sier Kjetil Vevle, statssekretær i Kunnskapsdepartementet.
Invitasjon til departementet
Kunnskapsdepartementet har varslet at de i løpet av høsten ønsker å høre mer om rekrutteringssatsingen LæreriNord.
– Veldig bra. Vi må jo gjøre mer av det som faktisk fungerer. Og dette fungerer, sier Hanne Gravrok.
Fra Nord universitet var flere representert i salen; rektor Hanne Solheim Hansen, fakultetsdirektør Olav Frigaard og teamleder kommunikasjon, Nina Kjeøy.
– Det er mange, både ved Nord universitet og i kommunene i Nordland og Trøndelag, som legger ned en knakende god innsats for å rekruttere flere lærerstudenter og lærere til barnehagene og skolene våre, sier Olav Frigaard, fakultetsdirektør ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag.
Nytenkning og målrettet arbeid
Etter Gravroks innlegg var det diskusjon rundt rekrutteringsproblematikken til lærerutdanningene.
Ferske tall fra KS viser at utfordringene med å rekruttere lærere og barnehagelærere er aller størst i Nordland. I andre deler av landet er det god søkning på lærerstillinger og mange kvalifiserte søkere.
Ulike aspekter ved lærerutdanningene og læreryrket var noe av det som ble trukket frem av debattpanelet; blant annet krav til dokumentasjon og rapportering, ønske om tydeligere og mer gjennomgående tilstedeværelse av PPT, et større lag rundt elever og mer fleksible utdanninger.
– Vi må ha utdanninger som kan kvalifisere de som allerede jobber i skoler og barnehager, men som ikke har utdanning. Kanskje kan vi bygge et modulbasert opplegg, sier Mette Johnsen Walker, leder i Skolenes landsforbund.
LæreriNord fortsetter arbeidet i Nordland og Trøndelag
En ting er sikkert; mens diskusjonene rundt rekruttering fortsetter, så fortsetter også rekrutteringssatsingen LæreriNord.
– Vi er i gang med å planlegge rekrutteringsmøter i Nordland og i Trøndelag både før og etter jul, sier Nina Kjeøy, teamleder kommunikasjon ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag.
Målet er å få enda flere potensielle søkere til å delta på møtene. Studenter som er rekruttert fra LæreriNord-møtene og nå har startet studiene, trekker spesielt frem to ting som var avgjørende for dem: Det at kommunene tilrettelegger for at utdanningen kan gjennomføres og informasjon om at de får tilbakebetalt store deler av studielånet.
– Jeg gleder meg til å møte nye, potensielle studenter. Vi må ha gode og kvalifiserte lærere i barnehager og skoler. Det gir folk lyst til å bo og leve i kommunene våre, smiler Hanne Paulsen Gravrok.