Blått bygg står ferdig i 2024

Statssekretær Oddmund Løkensgard Hoel får overrakt grunnsteinen av prosjektleder Kjersti Sandvik i Statsbygg. Foto: Adrian Svendsen Bensvik
Blått bygg står ferdig i 2024
Grunnsteinen for Blått bygg er lagt ned. Dermed er det klart at Blått bygg står ferdig i juni 2024.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Grunnsteinen som markerer et klart skille mellom plan og virkeliggjøring, ble onsdag formiddag lagt ned foran Blått bygg av statssekretær Oddmund Løkensgard Hoel (Sp).

Statssekretæren spar litt grus over selve grunnsteinen. Foto: Lise Fagerbakk

– Dette er en gledens dag. Å legge ned grunnsteinen er en stor milepæl i et byggeprosjekt, og det tydelige beviset på at bygget går fra tanke til virkelighet, sier Hoel.

Prosjektleder Kjersti Sandvik i Statsbygg sier bygget vil stå klart til innflytting i juni 2024.

– Nord vil med dette få komplettert sitt campus. Nå er vi godt i gang med bygget, og vi gleder oss til fortsettelsen, sier Sandvik.

– Dette er en hurradag og noe vi har gledet oss til lenge. Det er en milepæl, sier rektor Hanne Solheim Hansen ved Nord universitet.

Rektor Hanne Solheim Hansen betegner markeringen som en «skikkelig hurradag».

– Med dette bygget får vi muligheten til å inspirere mange unge. Men det har vært mange snublesteiner. Uten kjempevilje og enighet så har vi ikke vært her vi er i dag, sier hun.

Med Blått bygg skal Fakultet for biovitenskap og akvakultur (FBA) få nye og moderne kontorer og laboratorier. Noe som skiller seg stort fra fasilitetene da utdanningen ble etablert.

Dekan Mette Sørensen ved Fakultet for biovitenskap og akvakultur gleder seg over framdriften og ser fram til at FBA sommeren 2024 kan flytte inn i det nye bygget. Foto: Adrian Svendsen Bensvik

– Fiskeriutdanningen startet i 1972, og mine kolleger har fortalt meg at de til å begynne med måtte ominnrede toalett til laboratorium. Det har derfra vært en kontinuerlig utvikling. Vi har i dag masse undervisning i laboratorium – og nå får vi nye laboratorium. Så takk til alle som har dratt i samme retning, forteller dekan Mette Sørensen.

Hoel fikk æren av å åpne kaken som markerer grunnstensnedleggelsen. Foto: Adrian Svendsen Bensvik​

Blått bygg

• Nybygg for Fakultet for biovitenskap og akvakultur og ombygging av eksisterende lokaler for Fakultet for sykepleie og helsevitenskap
  • Det nye bygget blir rundt 8.400 kvadratmeter. Det skal inneholde rundt 100 laboratorier og spesialrom, forelesningssaler og kontorer