Likestillings-, inkluderings- og mangfoldsutvalget

Likestillings-, inkluderings- og mangfoldsutvalget er et rådgivende organ for universitetets ledelse i alle saker som angår likestilling, mangfold og inkludering.

Nord universitet skal være et inkluderende og mangfoldig universitet hvor alle verdsettes og har like muligheter. Nord jobber derfor aktivt for å fremme likestilling, inkludering og mangfold blant våre ansatte og studenter. Nord universitets arbeids- og læringsmiljø skal speile mangfoldet i samfunnet, og det skal være rom for alle uavhengig av kjønn, alder, etnisitet, funksjonsevne, religion og livssyn, kjønnsidentitet, seksuell orientering eller andre forhold som kan føre til diskriminering eller ekskludering. Alle ansatte og studenter ved Nord universitet skal oppleve at Nord er et trygt sted å jobbe og studere!

  • Formål

    Likestillings-, inkluderings- og mangfoldsutvalget oppnevnes av rektor og er et rådgivende organ for universitetets ledelse i alle saker som angår likestilling, mangfold og inkludering.
    Utvalget skal være en ressurs for å fremme arbeidet med likestilling, mangfold og inkludering på en god og helhetlig måte i institusjonen.


    Utvalgets formål er å fremme reell likestilling ved Nord universitet uavhengig av kjønn, etnisitet, funksjonsevne, religion, livssyn, alder, seksuell orientering eller andre forhold som kan føre til diskriminering eller forskjellsbehandling.

    Funksjon og oppgaver

    Utvalget

    • skal utarbeide handlingsplan for likestilling, mangfold og ​inkludering og se til at planen blir fulgt opp
    • skal avgi årsrapport til universitetets ledelsekan be fakultetene om rapportering innenfor avgrensede områder
    • kan ta initiativ til seminarer, foredrag mv, og etter eget initiativ behandle og uttale seg i saker

    Sammensetning

    Utvalget skal ha seks medlemmer:

    • to representanter for de ansatte som er oppnevnt av de hovedtillitsvalgte, med fire års funksjonstid
    • to representanter for arbeidsgiver, oppnevnt av rektor, med fire års funksjonstid
    • to representanter for studentene, oppnevnt av studentorganisasjonen, med ett års funksjonstid

    Det oppnevnes personlig vara for hver av de faste medlemmene. Både medlemmer og varamedlemmer kan gjenoppnevnes for ny funksjonsperiode etter den opprinnelige funksjonsperiodens utløp.

    Vara for studentrepresentantene er organisert i form av en prioritert liste med varamedlemmer.

    Utvalget velger selv leder blant representantene for de ansatte eller representantene for arbeidsgiver. Leder skal som hovedregel fungere i minimum to år, dog ikke lengre enn fire år totalt.

    Sekretariat

    HR-avdelingen er sekretariat for utvalget.

    Godtgjøring av studentmedlemmene

    Studentrepresentantene mottar i henhold til timelister møtegodtgjørelse for møtetid og forberedelse etter statens satser.

    Studentene godgjøres for hver time i møtet, og gis i tillegg to timers forberedelsestid etter gjeldene satser.

  • Navn og rolleAvdeling/fakultet og tilhørighet
    ​Yan Zhao, medlem​FSV, arbeidsgiver
    ​Ketil Eiane, medlemForskning og utvikling, arbeidsgiver
    Guro Skjetne, leder​FSH, ansatte
    Elena Dybtsyna, medlemHHN, ansatte
    -Studentene
    ​-​Studentene

    Varamedlemmer

    Navn og rollePersonlig vara for
    ​Gøril Ursin, dekan FSH​Yan Zhao
    ​Levi Gårseth-Nesbakk, prorektor utdanning​Ketil Eiane
    ​Torill Beate Risøy, seniorrådgiver FLU​Guro Skjetne
    Kai-Martin Johnsen​, rådgiver Utdanningsavdelingen​Elena Dybtsyna
    Ahmed Algharib, student-

    Utvalgssekretær: Synne Lind