Bachelor i trening

Vår 2022 (6. semester)

IDR2010
10 sp
Studiet gir en innføring i hvordan du planlegger trening ut fra forutsetningene til den som skal trene (screening). Du lærer treningsplanlegging både på kort og lang sikt. Videre gis det teoretisk og ikke minst praktisk innføring i ulike former for trening – blant annet grunntrening, styrketrening, vektløfting, utholdenhetstrening, og bevegelighetstrening. Det gis innføring i teori i forhold til coaching og treningspsykologi, og du skal prøve dette ut i praksis både på små og større grupper med ulike forutsetninger. Kosthold og ulike problemstillinger omkring trening og helse gjennomgås. Videre lærer du deg om testing og bruk av teknologiske hjelpemidler i forhold til trening, og du lærer å løse konkrete problemstillinger i forhold til trening selvstendig. Bachelor i trening har en tydelig internasjonal profil, og det er gode muligheter til å ta deler av utdanningen utenlands.

Kunnskap:

Studenten skal:

-har bred kunnskap om sentrale emner/temaer/teorier om trening og fysisk aktivitet, og hvordan man gjennom trening på ulike måter påvirker personer

- kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid på sentrale emner/temaer innen trening

- kan orientere seg i faglitteratur, identifisere viktige problemstillinger rundt trening i teori og praksis, og gjennom dialog drøfte og utvikle sin faglige treningspraksis

- kjenne til trening og fysisk aktivitet i historisk sammenheng, og vite hvilken betydning dette har i det moderne samfunnet.

Ferdigheter:

Studenten skal kunne:

- anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning- og utviklingsarbeid på ulike sider ved trening og kunne begrunne de valg som gjøres omkring trening og fysisk aktivitet

- reflektere over egen faglig utøvelse innen trening og justere denne under veiledning

- finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff om trening og treningsledelse, og framstille dette slik at det belyser en problemstilling.

- orientere seg i faglitteratur, identifisere viktige problemstillinger rundt trening og fysisk aktivitet i teori og praksis, og framstille dette slik at det belyser en problemstilling

- beherske ulik treningsteknologi, ulike teknikker og metoder i trening og fysisk aktivitet, samt ulike uttrykksformer

Generell kompetanse:

Studenten skal:

- ha innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger om trening og treningsledelse

- kunne planlegge, gjennomføre og evaluere trening og fysisk aktivitet både på kort og lang sikt. Dette gjøres både individuelt og i grupper, og i tråd med etiske retningslinjer

- kunne formidle sentralt fagstoff om trening og fysisk aktivitet både skriftlig, muntlig og gjennom andre uttrykksformer

- kunne utveksle synspunkter om og erfaringer fra trening og fysisk aktivitet med andre som har samme fagbakgrunn og gjennom dette bidra til utvikling av god treningspraksis

- kjenne til nytenking og innovasjonsprosesser forbundet med trening og fysisk aktivitet

Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse.

Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.

Det kreves politiattest (barneomsorgsattest).

Bachelor i trening passer for deg som blant annet kan tenke deg å jobbe som:
  • personlige trenere
  • miljøarbeidere
  • innen skole/utdanning
  • trening av eldre i institusjon
  • trenere i idrettslag
  • folkehelsekoordinator
  • fysiske trenere i toppidrett
  • treningsveiledere
  • trening av funksjonshemmede

Fullført studium kan gi opptak til følgende utdanninger:

-Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfaglærere for 8.- 13. trinn. Fra og med 2019 er opptakskravene bachelorgrad i idrettsfag med minst 180 studiepoeng i faget. Det stilles krav om gjennomsnittskarakter C eller bedre fra bachelorgraden.

- Ulike program på masternivå som igjen kan gi mulighet for opptak til PhD i Praktisk kunnskap ved Nord universitet.

Ingen samlinger. Studiet er campusbasert.
Studiet inneholder muligheter for utenlandsopphold i tredje semester. I fjerde semester tilbys alle emnene på engelsk.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.