Idrettsvitenskap

Se studieprogram

Høst 2024 (1. semester)

IDR1023
10 sp

Vår 2025 (2. semester)

IDR1026
10 sp
IDR1024
10 sp

Vår 2026 (4. semester)

Vår 2027 (6. semester)

IDR2016
20 sp

Bachelor i idrettsvitenskap utdanningen har som formål at studentene skal kvalifiseres til praktiske arbeider innen idrett, samt evnen til å delta i og drive forsknings- og utviklingsarbeid innen idrett og fysisk aktivitet. Studentene sin evne til å utvikle et kritisk analytisk perspektiv i forhold til idrett vil være sentralt. I tillegg gir studiet et innblikk i hvordan man pedagogisk og praktisk kan legge opp trening for personer med ulike forutsetninger som ønsker å forbedre sin fysiske form og personlige helse. Man lærer å gi ulike former for tilbakemeldinger på utført trening, og man kan belegge faglig de valg man anbefaler når det gjelder ulike sider for trening og treningsledelse. Denne vekslingen mellom teoretisk innføring og praktisk utprøving er et bærende element i utformingen av studiet.

Fagområder som vil bli undervist er blant annet treningslære, fysiologi, anatomi, bevegelseslære, psykologi, pedagogikk, motorikk, sosiologi, statistikk og forskningsmetode. Fagområdene relateres hovedsakelig til bevegelsesutvikling og prestasjonsevne i topp- og breddeidrett, men det vil også relateres til helsefaglige perspektiv. Bachelor i idrettsvitenskap er en treårig campusbasert utdanning som kan utvides med 2-årig master i idrettsvitenskap

Studiet foregår på ulike læringsarenaer ved universitetet og i idretten. Det legges vekt på aktivt og integrert bruk av disse. Det forventes at studenten bidrar aktivt gjennom deltakelse, samarbeid og interesse til et godt læringsmiljø. Egenstudier, arbeid i gruppe, deltakelse i seminarer og kollokvier vil være studenthverdagen og det forventes og stilles krav om frammøte og aktiv deltakelse. Hvert emne har avsluttende vurdering. Emnebeskrivelsene gir detaljert informasjon.

Ved Nord universitet, Levanger, er det et aktivt og allsidig idrettsmiljø med nær kontakt til idretten lokalt og nasjonalt. Vi har samarbeidsavtaler med Olympiatoppen og Norges Skiforbund. Vi legger forholdene til rette for idrettsutøvere på høyt nivå slik at en karriere både innen idrett og utdanning kan kombineres.

Nord universitet, Levanger, har topp moderne idrettshall, svømmehall og treningsstudio på campus.

En kandidat med Idrettsvitenskapelig bachelorgrad fra Nord Universitet har ved endt utdanning:

KUNNSKAPER

Kandidaten:

  • har brede samfunnsvitenskapelig og naturvitenskapelig kunnskaper innenfor fagområdet idrett og fysisk aktivitet.
  • har bred kunnskap om generelle og spesifikke faktorer som påvirker prestasjonsutvikling.
  • har kunnskap om ulike vitenskapelig teorier, prinsipper og metoder (testing) innenfor idrettsvitenskap som kan anvendes til å løse problemstillinger knyttet til ferdighetsutvikling, fysisk aktivitet og helse.
  • kan orientere seg og oppdatere sin kunnskap om rammebetingelser som påvirker læring individuelt, i grupper og i ulike treningskontekster.
  • har kunnskap om idrett som kultur- og forskningsområde, nasjonalt og internasjonalt.

FERDIGHETER

Kandidaten:

  • kan lokalisere, vurdere og anvende relevante forsknings- og utviklingsresultater (empiri) og vitenskapelig kunnskap (teori) slik at problemstillinger innenfor ferdighetsutvikling i idrett, fysisk aktivitet og helse blir belyst og nyansert.
  • kan, med utgangspunkt i veiledning, styringsdokumenter, forsknings- og erfaringsbasert kunnskap, reflektere over egen faglig utførelse av en treningsprosess, alene og i samarbeid med andre.
  • kan vurdere utøveres utvikling i forhold til målsettinger, gi utviklingsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at utøvere kan evaluere egen utvikling.
  • kan identifisere og arbeide systematisk med ferdigheter nødvendige for prestasjonsutvikling i idrett.
  • kan beherske ulike treningsverktøy, teknikker og metoder for å motivere og veilede utøvere, og tilpasse trening til utøvernes ferdigheter og evner, interesser og sosiale og kulturelle bakgrunn.

GENERELL KOMPETANSE

Kandidaten:

  • har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger, og kan bidra i et profesjonelt fellesskap og til utvikling av idretten.
  • kan individuelt og sammen med andre planlegge og gjennomføre trening og fysisk aktivitet, i tråd med etiske krav og retningslinjer, som strekker seg over tid.
  • kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig, delta i faglige diskusjoner innenfor fagområdet og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre.
  • kan innta en holdning til kunnskap og læring preget av nysgjerrighet, engasjement og forpliktelse slik at kandidaten under studiet utvikler evner og ferdigheter som fremmer faglig refleksjon
  • kan fremme og legge til rette for entreprenørskap, nytenking og innovasjon i idretten.

Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse.

Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.

Bachelorgrad i idrettsvitenskap gir gode kvalifikasjoner for jobb som trener, i treningssenterbransjen, ved rehabiliteringsinstitusjoner, i frisklivs/FYSAK- sentraler, som folkehelsekoordinator, idrettskonsulent i det offentlige, og annet arbeid relatert til fysisk aktivitet og folkehelse.

Studiet kvalifiserer også til opptak til Kroppsøvings- og idrettsvitenskap, masterstudium, ved Nord Universitet, Levanger, samt andre idrettsrelaterte masterstudier.

Ved fullført bachelor i idrettsvitenskap har studenten de nødvendige forutsetninger for opptak til mastergradsstudium i kroppsøving og idrettsvitenskap ved Nord universitet, eller annet mastergradsstudium som bachelorgraden er godkjent som opptaksgrunnlag til.

Ett eller to semester av studiet kan tas hos en av våre samarbeidspartnere i utlandet. Informasjon vedrørende utveksling finner du på: http://www.nord.no/no/studier/utveksling

Undervisning i emner på 5.semester gjennomføres på engelsk hvis det deltar engelskspråklige utvekslingsstudenter.

I løpet av studiet må det påregnes kostnader til innkjøp av bøker og nødvendig trenings- og turutstyr.

Det er nødvendig med sykkel. Studiets egenart krever at det brukes ulike praktiske læringsarenaer. Det må derfor også påregnes kostnader for transport til de disse praktiske læringsarenaene på studiestedet definert som Levanger kommune.

Studentene er selv ansvarlig for transport til praktiske læringsarenaer i Levanger kommune (studiestedet). Fakultetets ordninger for refusjon av transportkostnader gjelder for undervisning utenfor studiestedet/kommunen.

Læringsutbyttene danner grunnlag for vurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse. Det benyttes ulike former for vurdering i studiet. Det stilles krav til obligatorisk deltagelse i de fleste emner og det forventes derfor at studenten bidrar aktivt gjennom deltakelse, samarbeid og interesse, til et godt læringsmiljø. Se emnebeskrivelser for mer informasjon om vurderingsformene i hvert emne.

Idrettsvitenskap, bachelorgradsstudium, har ulike vurderingsformer og eksamener i de forskjellige emnene som inngår i studiet. Det er både praktiske, muntlige, skriftlige og andre typer eksamener. Det er også andre arbeidskrav knyttet til de ulike emnene. I 3. studieår skriver studentene en avsluttende bacheloroppgave.

Eksamen reguleres av Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet.

Den veiledede praksisopplæringa i hvert studieår må være bestått for at studenten skal kunne fortsette utdanninga påfølgende studieår.

Det gjennomføres både ekstern og intern evaluering av studiet.

Den eksterne evalueringen gjennomføres av ekstern sensor i form av sensors rolle som oppgavekonsulent og utarbeidet sensorrapport etter eksamener.

Den interne evalueringen utføres av en gruppe bestående av studenter og faglærere. Evalueringen omfatter forventningsavklaring (ved studiestart), midtevaluering og sluttevaluering. Rapport fra evaluering oversendes studieprogramansvarlig.