Anders er studentenes favoritt!

Anders Parmann er årets foreleser 2024

Gjev pris. Her får Anders Parmann prisen overlevert fra Mari Eline Syraksen. Foto: Luna Løwendahl.

Anders er studentenes favoritt!
Anders Parmann, universitetslektor ved Handelshøgskolen Nord (HHN), er kåret til «Årets foreleser 2023» av studentene. – Utrolig gøy, sier 34-åringen.

Nylig fikk den blide vestlendingen prisen utdelt av Mari Eline Syraksen, som er leder for Handelshøgskolens studentforening Nord.

I begrunnelsen skriver foreningen at Anders er en inkluderende og engasjert foreleser, som motiverer studentene til å delta aktivt i sine forelesninger.

«Anders gjør det interessant og lærerikt å komme på skolen, og man føler seg sett og inkludert», skriver en av studentene i sin nominasjon.

Dette må jo være en pris som det er veldig hyggelig å få, Anders?

– Ja, det er utrolig gøy. Dette er en av de gjeveste prisene man kan få. Ofte får man jo ikke så mange tilbakemeldinger som foreleser, så begrunnelsen er også veldig hyggelig, sier Parmann.

I gang med doktorgrad

34-åringen, som har jobbet ved Nord universitet siden i 2018, underviser bachelorstudenter i jus og rettslære. At han er engasjert, kan nok også flere av kollegaene hans bekrefte. I lunsjpausene er Parmann en mann som kollegaer stadig lufter spørsmål av juridisk karakter med.

Nå skal bergenseren, som bare for noen få dager siden kjørte sørover i retning hovedstaden, fordype seg enda mer på fagfeltet. De neste tre til fire årene skal han ta en doktorgradsutdanning ved det juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo (UiO).

– Jeg skal skrive en doktorgradsavhandling hvor jeg sammenligner rettsregler i Norge, Sverige og Danmark, forteller han på telefon fra en av lesesalene ved UiO.

Det at han nå begynner på en forskerutdanning betyr ikke at han skal slutte å undervise ved Nord, bare at han i en periode kun skal jobbe i 25 prosent stilling.

Men først skal han ut i pappapermisjon, og tilbringe masse tid sammen med sin tre måneder gamle datter Embla. Det gleder han seg til.

– Det blir fint. Vi er her nede hele gjengen, og skal være her i to måneder nå, forteller han.

Skryter av studentforeningene

Noen år med pendling mellom Bodø og Oslo, det tror han også vil gå helt fint.

– Jeg trives veldig godt ved Handelshøgskolen og Nord universitet, og føler at jeg har lært mye der. Til å begynne med trodde jeg at det bare var økonomer som jobbet ved Handelshøgskolen, men der tok jeg feil, sier han.

Studentforeningene er en helt nødvendig del av et universitet.

Anders Parmann

Parmann vil også skryte av studentforeningen, og alle de som er med der og er aktive og engasjerte studenter.

– Det at man kan møte opp på forelesninger, og ha et godt sosialt miljø i tillegg, er jo det som skaper et universitet. Studentforeningene er en helt nødvendig del av et universitet.