Arbeidshverdagen som sensor og veileder i trafikklæreryrket

Helge Stuberg Braseth
Arbeidshverdagen som sensor og veileder i trafikklæreryrket
Er du interessert i kjøretøy, trafikksystemet, trafikksikkerhet eller å jobbe med mennesker, da kan trafikklærerutdanninga være noe for deg. Dette sier Helge Stuberg Braseth som i dag jobber i Statens vegvesen i Stjørdal.

Han forteller om en variert arbeidshverdag som sensor i alle lette klasser og er veileder i fagenhet sensor. Helge ble ferdig utdannet på trafikklærerutdanninga ved Høgskolen i Nord-Trønderlag i 2008 og startet da som trafikklærer. Året etter ble han trafikklærer i motorsykkel, før han i 2013 ble ansatt i Statens vegvesen i Stjørdal og fikk opplæring som sensor.

Hva husker du best fra studiene dine ved HiNT?

Det jeg husker best fra studietiden er kanskje det gode fellesskapet. Det er mange studenter som reiser langt og flytter til Stjørdal, så det gjør nok noe med samholdet. Det er venner jeg fikk gjennom studietiden min som jeg har kontakt med i dag også.

Hva av det du lærte har du hatt mest nytte av i jobben?

De fagene jeg likte best var egenkjøring og undervisningspraksis, og det er nok det emnene jeg har hatt mest nytte av i arbeidslivet også. Men alle fagene vi hadde syns jeg hang sammen og bidro til det som foregikk i bilen, praksis var en helt håndfast måte å knyttet teorien til praksisen. Sensor er et praktisk rettet yrke og det er nok det praktiske med det å være sensor jeg liker aller best også.

Hvorfor vil du anbefale andre å bli trafikklærer?

Jeg vil anbefale å bli trafikklærer hvis du har interesse for trafikkfaget og liker å jobbe med mennesker. Jeg tror at for å trives i yrket bør du like å hjelpe folk og være interessert i å gi folk en god opplevelse.
Som sensor så møter jeg mange ulike mennesker som både er nervøse og som kanskje ikke består førerprøven sin på første forsøk, -men det er artigst når du lykkes med å gi kandidater en god opplevelse og at de sitter igjen med en følelse av å bli godt behandlet.

Hvordan ser en typisk arbeidshverdag ut for deg?

Jeg har mange ulike arbeidsoppgaver. Som sensor har jeg en del førerprøver, mest i Stjørdal og Levanger. Gjennom veilederrollen i fagenheten sensor reiser jeg en del til rundt i landet, der har vi ansvar for oppfølging, kvalitetssikring og drifting av etterutdanning og ny-utdanning av sensorer. Vi er 15-20 stykker som sitter i fagenheten og vi er spredt rundt i landet. Når sensorene vi har veiledningsansvar for skal godkjennes reiser vi rundt og utfører eksamen på hverandres studenter. Sensorene skal også re-godkjennes hvert andre år, det er også fagenheten der jeg jobber som har ansvar for. Jeg liker godt den varierte arbeidshverdagen.

Hvilke råd vil du gi nyutdannede trafikklærere?

Ett råd er å sette krav til elevene dine, ikke slipp de videre i opplæringsforløpet før de er gode nok, det må til for at de skal lykkes med kjøreopplæringa si. Bruk nettverket ditt og hold kontakten med de du studerte sammen med. Når du er student, -ut å kjøre mye og få mest mulig praksis! Og sist men ikke minst lær bort praktisk bilkjøring som er egnet til bruk.

Trafikklærer

Trafikklærerutdanningen går over to år og har studenter fra hele landet. Du får grundig opplæring i teoriske og praktiske kunnskaper du trenger for å bli en dyktig trafikklærer. I studiet lærer du om samspillet i trafikken og utvikler din egen kjøredyktighet. Som godkjent trafikklærer er du kvalifisert for opplæring av personbilførere - førerkort klasse B. Du kan også arbeide med trafikksikkerhet i skoleverket, offentlig forvaltning og transportbedrifter, samt bli tilsatt som førerprøvesensor i Statens vegvesen.

>> Les mer om studiet her