Ble gründer før hun var ferdig med bacheloroppgaven

Tonje_Odegard_Strifeldt
Ble gründer før hun var ferdig med bacheloroppgaven
Tonje skrev oppgave om markedsføring på sosiale medier og stiftet egen bedrift før hun var ferdig med bacheloroppgaven.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Hvilken utdanning har du tatt i Mo i Rana?

– Jeg startet på en bachelor i økonomi og ledelse fordi jeg var usikker på hva jeg ville bli når jeg ble voksen. Etter ett år fant jeg ut at det var mange flere fag som var utenfor akkurat det studieprogrammet som jeg ønsket å ta, og fikk da hjelp av rådgiverne på Campus Helgeland til å ta et selvvalgt studium. Jeg endte med litt over 200 studiepoeng, og klarte nesten ikke slutte å studere fordi det dukket opp nye og spennende fag.

Hva har du gjort etter studiene?

– Før jeg var ferdig med bacheloroppgaven startet jeg opp min egen bedrift, Sofix, som tilbyr tjenester innenfor markedsføring for bedrifter på sosiale medier. Jeg jobber fortsatt i min egen bedrift, men jeg har kombinert det med ulike jobber og engasjert meg i flere prosjekter. Jeg er nok over gjennomsnittet interessert i entreprenørskap, og har blant annet engasjert meg i co-workingspacet VÆXT Mo i Rana, som er en slags «gründerhub» for alle som har en idé, eller som jobber med å etablere sine egne bedrifter.

Foto: Privat / Tonje Ødegård Strifeldt holder kurs i markedsføring på sosiale medier

Er utdanningen din relevant i jobben

– Så absolutt! Det er riktignok stor forskjell på å studere forretningsutvikling, og å utvikle en forretningsidé til en bedrift i virkeligheten med den risikoen det innebærer, men jeg har fått en god del verktøy som har vært hjelpsomme i ettertid.

Hva synes du om den nye bacheloren i økonomi, digitalisering og forretningsutvikling

– Vi lever jo i en digital verden, og fag som for eksempel informasjonssikkerhet er veldig tidsriktig. Det er viktig at man sikrer både bedriftens og kundenes informasjon, og for oss som driver bedrifter å kunne forholde oss til det. Prosjektledelse, teknologibasert- og bærekraftig utvikling, er tema som veldig aktuelle for alle bedrifter generelt – og kanskje gründere spesielt.

Har du et nyttig tips til nye studenter?

– Jeg har mange tips, men det viktigste er kanskje å ta seg tiden til å snakke med en rådgiver som kan hjelpe til å finne riktig vei for deg. Studieveien er ikke alltid en rett linje. Noen ganger er den litt kronglete. Tenk bare på slalåm! Man kan også bruke oppgavene i fagene til å finne ut av noe du faktisk lurer på, eller ønsker å jobbe med i fremtiden. For eksempel valgte jeg å skrive bacheloroppgave om oppstart av en bedrift som tilbyr markedsføring av bedrifter på Facebook. Sist, men ikke minst, er det viktig å samarbeide med medstudenter. Man må spille hverandre gode - det er da studieårene blir de beste årene i ditt liv.

Bachelor i økonomi, digitalisering og forretningsutvikling

Studiepoeng: 180
Studiested: Mo i Rana
Studieform: Heltid

Opptakskrav:

Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse.

Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.

Til studieprogramsiden