– Du vil få ferdigheter til å forstå internasjonale fenomener som preger TV-skjermen og avisoverskriftene

Andreas Lind Krokholm i samtale med kollegaer ved NUPI

Andreas Lind Kroknes (til venstre) i samtale med kollegaer ved Norsk utenrikspolitisk Institutt (NUPI). Foto: privat

Andreas Lind Kroknes (28) studerte bachelor i internasjonale relasjoner og jobber nå ved Norsk utenrikspolitisk Institutt (NUPI).

Andreas har fra ung alder vært interessert i internasjonale spørsmål. På bachelorutdanningen i internasjonale relasjoner fikk han muligheten til å dyrke interessen videre.

– Fra tidlig alder har jeg vært genuint interessert i internasjonale spørsmål som krig og konflikt, økonomisk utvikling, internasjonal handel og mye mer. Derfor valgte jeg en studieretning som lot meg utforske alle disse områdene. Jeg er veldig glad for at jeg tok det valget.

Jobber med fred, konflikt og utvikling

Portrettbilde av Andreas Lind Kroknes
Andreas Lind Kroknes jobber ved Norsk utenrikspolitisk Institutt (NUPI). Foto: NUPI

Andreas jobber som rådgiver ved Norsk utenrikspolitisk Institutt (NUPI), i forskningsgruppen for fred, konflikt og utvikling. Våren 2024 bistår han også Utenriksdepartementet som fagekspert og konsulent.

– Min vitenskapelige rolle innebærer å drive egen forskning, delta i forskningsprosjekter og engasjere meg profesjonelt i akademiske sammenhenger som konferanser, rundebordsmøter og andre seminarer.

Andreas sitter ikke bare på kontoret i jobben sin.

– Som forsker ved NUPI hender det også at jeg stiller opp for media, ettersom kunnskapsformidling er en del av vårt mandat. Det forventes også at jeg tar del i administrative oppgaver, prosjektarbeid, logistikk og organisering.

Han forteller videre at arbeidet kan variere fra å delta på bokprosjekter og artikler, til å arrangere større tilstelninger på andre siden av jorden.

– Samarbeidspartnere kan være fra et annet institutt i samme by, eller et universitet flere hundre mil unna. Denne dobbeltrollen lar meg oppleve og utforske begge verdener. Men det betyr også at jeg må være fleksibel og tilpasningsdyktig fra dag til dag, avhengig av hvor jeg er og hva jeg gjør. Det er en mulighet jeg føler meg veldig heldig som har fått.

Faglig ballast til å gjenkjenne språket i arbeidslivet

Utdanningen fra Nord universitet gav Andreas et viktig grunnlag da han skulle ut i arbeidslivet.

– Utdannelsen har gitt meg det faglige grunnlaget som gjorde at jeg kunne gjenkjenne språket, tilegne meg kunnskap, og selvstendig håndtere intellektuelt krevende oppgaver. Det er imidlertid viktig å merke seg at det ikke bare er emnekoder og studiepoeng som teller under utdanningen. Miljøene, nettverkene og engasjementet man dyrker og utvikler i studietiden, legger et særlig viktig fundament, sier han.

– Mange erfaringer har vist seg å være direkte nyttige i jobbsammenheng, noe jeg ikke var klar over under studiene. Men jeg var heldig nok til å anerkjenne verdien av dem der og da, selv uten en langsiktig strategisk plan. Det er viktig å ha det gøy.

Utmerket studiemiljø

Klassen var ikke så stor da Andreas studerte internasjonale relasjoner, men samholdet var det ingenting å si på.

– Studiemiljøet var utmerket. Vi var en relativt liten gruppe, men det vi manglet i kvantitet, tok vi igjen i kvalitet. Jeg hadde gleden av å være med mange engasjerte medstudenter som var ivrige etter å delta på arrangementer og sosiale aktiviteter, både faglige og ikke-faglige. Medstudentene mine ble viktige både på fritiden og på campus. Særlig viktig var de nok for å komme seg igjennom eksamensperiodene. Jeg fikk venner og bekjente for livet, som jeg ikke ville vært foruten.

Ikke vær så opptatt av å ikke feile. Det er noe man kan høste stor læring fra, og det er i studietiden at man virkelig kan tillate seg å gjøre feil og å lære fra dem.

Andreas Lind Kroknes

Andreas anbefaler nye studenter å dyrke det du selv synes er gøy, men oppfordrer samtidig til å engasjer seg i det som kanskje virker mindre gøy.

– Vær sammen, delta på arrangementer og engasjer deg. Lytt til, og observer medstudentene dine, selv når noen påpeker noe feilaktig. Det fører ofte til rikere innsikt og tvinger alle til å skjerpe sin forståelse, resonnering og tolkninger. Det er veldig lov til å ta feil. Ikke vær så opptatt av å ikke feile, det er noe man kan høste stor læring fra og det er i studietiden at man virkelig kan tillate seg å gjøre feil og å lære fra dem. Sørg for å ha det gøy! Man studerer ofte svært seriøs og alvorlig tematikk, men det er likevel viktig å bevare gleden.

Andreas beskriver studietiden som spennende, morsom og en veldig sosial tid.

– Du vil få verktøy og analytiske ferdigheter til å forstå ulike internasjonale fenomener som preger TV-skjermer og avisoverskrifter daglig, og som påvirker oss alle. Det er mange spørsmål og fenomener som kan være utfordrende å forstå, men det er likevel givende å forsøke å oppnå en større innsikt, særlig sammen med gode venner under studietiden, avslutter Andreas Lind Kroknes.

Bachelor i internasjonale relasjoner

• Studiepoeng: 180