Entreprenørstudenter fyller matkasser før jul

Julespleis extra løpsmark

Samarbeid på tvers: Når Extra-Wenche, student-Marthe og bymisjon-Børge slår seg sammen, da blir det fart på sakene. Alt de ønsker å bidra til barnelatter, førjulskos og noen færre bekymringer. Foto: Inger E. Eftevand Orvin.

Entreprenørstudenter fyller matkasser før jul
Spleisen heter «Matkasse til jul for dem som virkelig trenger det,» og det er fortsatt to dager igjen. – Hver krone teller!

Kirkens Bymisjon i Bodø har 180 barnefamilier på lista si. De får jevnlig matkasser levert hjem, og behovet er stort. Nå håper studentgruppa at flest mulig kan få en skikkelig hyggelig førjulshilsen, med overraskelser som skaper litt ekstra førjulskos.

– Så langt har vi fått inn 10 350 kroner, i tillegg til at Coop Nordland gikk inn med et startbeløp på 10 000 kroner. I tillegg har flere bedrifter gitt gavekort. Blant annet kan vi glede 20 familier med gratis inngangsbillett på flymuséet. Det synes vi er helt fantastisk, sier Marthe Skjerpeng Benonisen.

Hun er primus motor bak prosjektet, og med seg i gruppa har hun Tatdao Kaeosrila og Anton Lorentzen.

Studentinitiativ. Tatdao Kaeosrila, Anton Lorentzen og Marthe Skjerpeng Benonisen er studenter ved masterprogrammet i Entreprenørskap og forretningsutvikling. De satte i gang julespleis som en del av studieprogrammet. Foto: Privat

Studentene går første året på masterprogrammet Entreprenørskap og forretningsutvikling ved Nord universitet. En av oppgavene handler om crowdfunding.

− Vi diskuterte en stund om vi skulle prøve å finansiere egen bedrift som vi skal i gang med etter jul, men da idéen om å gjøre en forskjell i førjulstid dukket opp, var vi alle enige med en gang, sier Marthe.

Bodøjenta tok kontakt med nærbutikken sin, Extra Løpsmarka.

Primus motor bak prosjektet Marthe Skjerpeng Benonisen. Foto: Inger Ellen Eftevand Orvin

− Uten Wenche Pedersen hadde vi ikke klart det, sier Marthe. Hun er godt kjent i butikken, en ting er at hun selv har gått ut og inn der som barn, i tillegg har hun hatt ekstrajobb i kassen.

− Og hos Wenche fikk vi ja med en gang, sier Marthe. Og ja ble det også fra Coop Nordland, som bidrar med både markedsføring og startbeløp.

Coop Nordland samarbeider allerede med Kirkens Bymisjon, og bymisjonens Børge berømmer virkelig initiativet.

– Det både varmer og motiverer.

Nå blir det pakking av matkasser framover, seks pakkedager er planlagt hos Extra Løpsmarka, hos Wenche og den positive gjengen på butikken. At Kirkens Bymisjon er med på laget, gjør det enklere, da er det ingen tvil om at matkassene havner der de trengs mest.

Matkasse til jul for dem som virkelig trenger det

Alle pengene som samles inn, går til å gjøre julen enklere for barnefamilier og enslige foreldre.

Gi et bidrag til den digitale matkasseinnsamlingen. Pengene som samles inn, går direkte til å gi de som gruer seg til jul noe å glede seg til. Sammen kan vi hjelpe flere i juletiden.

Vi er en studentgruppe som ønsker å lage matkasser til dem som trenger det mest i Bodø før jul. Fokuset i år vil spesielt være rettet mot barnefamilier og enslige foreldre. Vi samarbeider tett med Kirkens Bymisjon og Extra Løpsmarka, for å sikre at matkassene får innhold og kommer dit de skal.

Hvis du ønsker å støtte spleisen finner du den her