Et brennende engasjement for ungdom

Kvinne som står ved en søyle inn i en bygning.

Cathrin Teistholmen Gulstad studerer praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere. Foto: Geir Gran.

Et brennende engasjement for ungdom
23 år etter at Cathrin Teistholmen Gulstad (47) startet å jobbe med ungdom i skolen er hun nå i gang med praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere (PPU-Y).

– Jeg har jo lekt med tanken om å ta PPU-Y i flere år, og nå er jeg endelig i gang. Jeg kjenner på en skrekkblandet fryd, men samtidig en stolthet for den jobben jeg allerede har gjort både for og med ungdom, sier den ferske studenten.

Hun er født og oppvokst i Sætervika, ei lita bygd i Osen kommune. Hun er gift og har både barn og barnebarn.

Av utdanning er hun vernepleier med spesialisering i psykososialt arbeid med barn og unge. I dag jobber hun som ungdomskontakt og helsesykepleier.

Motivert av kunnskap

Cathrin Teistholmen Gulstad forteller at motivasjonen for å gjennomføre PPU-Y er et ønske om å styrke det pedagogiske perspektivet og tilegne seg undervisningskompetanse for ungdomsskole og videregående skole.

– Jeg tar ikke PPU-Y først og fremst for å bli lærer, men for å skaffe meg kunnskap og perspektiv innenfor skolefeltet, forklarer Teistholmen Gulstad.

Klassen er blitt godt kjent med hverandre og det oppleves trygt både å dele og spørre hverandre om hjelp.

Cathrin Teistholmen Gulstad, student ved PPU-Y.

Hjertet er i ungdomsskolen

Teistholmen Gulstad opplever at kravene i ungdomsskolen kan være høye, og hennes erfaring er at mange elever blomstrer når de kan få en mer praktisk tilnærming til læring i skolen.

Hun har ofte reflektert over hvor akademisk grunnskolen er blitt, og hvor fort gjort det er for ungdommer å miste motivasjon og drømmer. «Generasjon prestasjon» er blitt et befestet uttrykk, som viser til krav og utfordringer som både samfunn og ungdommene selv setter og gir.

– Det sies at det skal en hel landsby til for å oppdra et barn. Jeg har tro på at yrkesfaglig kompetanse i grunnskolen kan bidra til vekst, utvikling og ikke minst motivasjon og livsmestring for ungdom, sier hun.

Trygt og godt læringsmiljø ved PPU-Y

Klassen Cathrin Teistholmen Gulstad studere i oppleves som en fin og tverrfaglig sammensatt klasse.

Hun peker også på at de har en hovedlærer som fremmer og gir rom for relasjonsbygging, samhandling og engasjement. Samtidig er det tydelige rammer, struktur og varme. Dette mener hun er sentralt for både klassemiljøet og læringsmiljøet.

– Klassen er blitt godt kjent med hverandre og det oppleves trygt både å dele og spørre hverandre om hjelp, sier Cathrin Teistholmen Gulstad.

Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere

Ta PPU og bli yrkesfaglærer i videregående skole. Studiet går på deltid over to år. Velg mellom ti ulike yrkesfaglige retninger.

Oppstart: Høst 2024
Studiepoeng: 60
Søknadsfrist: 15. april 2024

Mer om studiet:

Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere (nord.no)