– Et studium som gir deg redskapene til å knytte det som skjer i nabolaget ditt sammen med det som skjer på andre siden av verden

Portrettbilde av Nadia Hammouchi

Nadia Hammouchi. Foto: privat

Det forteller Nadia Hammouchi, som har studert bachelor i internasjonale relasjoner ved Nord universitet.

– Jeg så etter et studium som gir en opplevelse av alt som politikk rommer og gir kunnskap om samfunn som er ulike vårt eget.

Det forteller Nadia om hvorfor hun valgte å studere akkurat internasjonale relasjoner, og utdyper:

– Internasjonale relasjoner virket utradisjonelt, innovativt og tankevekkende. Jeg valgte studiet for å lære mer om vårt komplekse og mangfoldige samfunn på tvers av landegrenser. Det er et studium som setter fokus på de større linjene som binder verden sammen, og gir deg redskapene til å knytte det som skjer i nabolaget ditt sammen med det som skjer på andre siden av verden. Jeg ønsker å se helheten av ting og å forstå hvordan de sosiale faktorene og relasjonene mellom mennesker former samfunnet og politikken vår.

Praktikantplass hos Utenriksdepartementet

Etter bachelorutdanningen på Nord universitet tok Nadia et friår for å søke praktikantplass hos Utenriksdepartementet.

– Jeg hadde lært masse teoretisk om relasjoner mellom stater og nå ønsket jeg å oppleve i praksis hvordan det er å jobbe for Norge i relasjon til et annet land. Jeg ble praktikant ved den norske ambassaden i Dublin og fikk oppleve hvordan Norge opererer innen bilaterale relasjoner. Det var en uforglemmelig opplevelse som ga enorm læring innen politisk arbeid.

Studiet ga meg den kompetansen jeg trengte for å nå gjennom nåløyet til praktikantplass hos Utenriksdepartementet, og jeg tror spesifikt at fokuset på evnen til selvrefleksjon ga meg selvtilliten til å ta plass og stole på egen kompetanse.

Nadia Hammouchi

Nadia forteller at bachelorgraden i internasjonale relasjoner gav henne et solid grunnlag for veien videre og hjalp henne med å forstå essensielle funksjoner og forhold innen internasjonal politikk.

– Internasjonale Relasjoner gir bred kunnskap innen det politiske landskapet og gjør utdanningen relevant for andre områder, som økonomi og juss.

Etter studiet har jeg tatt fag og oppdrag som krysser linjen fra politikk over i andre samfunnsfelt, og tror at forståelsen for sammenhenger og politiske linjer i internasjonale relasjoner er et nyttig redskap i videre utdanning og karrierevei. Nå tar jeg master ved Universitetet i Oslo og er på utveksling i Paris ved universitetet Sciences Po, hvor jeg fortsetter å følge interessen min innen internasjonale relasjoner.

Et unikt studietilbud

Nadia (t.v.) sammen med en medstudent da de feiret at bacheloren i internasjonale relasjoner var i boks. Foto: privat

På spørsmål om hvorfor Nadia vil anbefale andre å studere internasjonale relasjoner ved Nord, svarer hun at studietilbudet er unikt og preget av sin geopolitiske beliggenhet.

– Jeg hadde lite kjennskap til den nordlige delen av Norge og det i seg selv fikk frem eventyrlysten til å dra og utforske. Studieretningen gir et perspektiv på norsk sikkerhetspolitikk og geopolitiske spørsmål om Arktis og Russland som man kanskje ikke får andre steder. Det er også, som nevnt tidligere, en studieretning som setter fokus på egenskapen til selvrefleksjon og det å kunne se sammenhenger mellom forskjellig tematikk. Studieretningen er verdensorientert, spennende og fremmer politikk på en annen måte enn mer tradisjonelle studier, som for eksempel statsvitenskap.

Nadia Hammouchi

Trygt studiemiljø

Nadia forteller om et lite, men godt studiemiljø.

– Studiemiljøet er relativt lite, noe som skaper godt samhold og tette bånd til dem rundt deg. For meg føltes miljøet veldig åpent, og det var rom til å utfordre hverandre politisk, noe som skapte driv og engasjement. Studiemiljøet føltes varmt og innbydende. Det er mange sosiale tilbud og aktiviteter, så det var lett å bli kjent med medstudenter.

Hvis Nadia skal gi noen tips til kommende studenter er det spesielt tre ting hun vil trekke frem:

– Hvis du ikke er fra Bodø så utnytt mulighetene som kommer med et nytt sted! Nord universitet er et mindre universitet som kan gi et fantastisk nettverk, og med litt engasjement åpnes mange muligheter, både faglig og sosialt.

– Videre er Bodø omringet av fantastisk natur, noe som ble en stor del av min opplevelse som student. Jeg var ingen stor turgåer før jeg flyttet dit, men fant herlige folk som introduserte meg for den magiske naturen i nord. Kast deg ut i det og nyt en studiehverdag med turstier rett bak campus.

Og til slutt:

– Tør å ta plass, og ikke vær redd for å by på deg selv. Kulturen jeg ble møtt med på Nord var en herlig miks av forskjellige mennesker, som alle brakte noe unikt til fellesskapet. Jeg tror at universitetet ikke bare er en mulighet til å bli kjent med sine faglige interesser, men mest av alt gir rom til å finne ut mer om seg selv som person, avslutter Nadia Hammouchi.

Bachelor i internasjonale relasjoner

• Studiepoeng: 180