Fra studier i Bodø til traineejobb i Brussel

Kamila-Jorstad-studentintervju
Fra studier i Bodø til traineejobb i Brussel
Da Kamila Jørstad skulle velge profil på masterutdanningen i økonomi, falt valget av studiespesialisering på internasjonal handel og markedsføring.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

– Det var nok et strategisk valg. Jeg ville gi meg selv en god karrierestart i utlandet, sier den tidligere studenten ved Handelshøgskolen (HHN) på telefon fra EU-hovedstaden Brussel.

Et drøyt halvår etter at 27-åringen fra Levanger ble uteksaminert fra HHNs masterprogram i Science of Business, jobber hun i dag som trainee ved EEA-sekretariatet & Norway Grants.

Sekretariatet, som er en del av det europeiske frihandelsforbundet EFTA, tar hvert år inn et knippe nyutdannede kandidater som får delta på et 12-måneders traineeprogram. Her var Kamila en av de heldige som fikk innpass i år.

– Det var en jobb som dette, eller i Utenriksdepartementet, jeg siktet meg inn på. Jeg har alltid interessert meg for økonomi og internasjonale relasjoner. Det er flere traineer her som er utdannede økonomer, slik som meg. Men vi har også samfunnsvitere og nyutdannede jurister, forteller hun.

Som deltager på traineeprogrammet får Kamila både muligheten til å sette sine nyervervede kunnskaper fra Nord ut i praksis, samt muligheten til å høste verdifull og internasjonal erfaring.

Det er ikke første gang 27-åringen er på utenlandsopphold av den lengre typen. I løpet av masterutdanningen ved HHN tok Kamila et semester ved Universitetet i Lisboa (University Institute of Lisbon).

– Der tok jeg en fordypning i internasjonal handel og økonomisk politikk. Det at man kan dra på utveksling er en enestående mulighet, særlig hvis man ønsker å ta en faglig fordypning som foreløpig ikke tilbys ved Nord. Arbeidsgivere ser også veldig positivt på det at man har vært på utveksling, sier hun.

I løpet av studietiden var Kamila også studentpraktikant, eller såkalt «intern» ved Innovasjon Norge og den norske ambassaden i Warszawa, Polen.

– Jeg fikk veldig god hjelp av Nord universitet med alt fra tilrettelegging av fag til det å søke støtte gjennom Erasmus-programmet, forteller hun.

– Hva tenker du i forlengelsen av trainee-året? Ser du for deg å bli værende i Brussel?

– Jeg har veldig lyst til å bli her. Men koronapandemien har så klart gjort at jeg har fått et litt annerledes bilde av byen. Jeg har egentlig ikke fått opplevd den så mye enda, men jeg har likevel trivdes veldig godt her den tida jeg har vært her, selv med alle restriksjonene. Jeg kommer i hvert fall til å fortsette innenfor samme retning hva jobb gjelder, sier hun.

– Hvilke råd har du til andre studenter som vurderer å ta en spesialisering i internasjonal handel og markedsføring?

– Jeg vil si at denne spesialiseringen, hvor alt foregår på engelsk, er et godt valg dersom man ønsker å tilegne seg internasjonal erfaring. Verden blir stadig mindre i takt med globaliseringen, og jeg tror at vi i fremtiden vil se at enda flere jobber krever at man har gode engelskkunnskaper samt interkulturell forståelse. På denne studiespesialiseringen blir man kastet rett ut i det, med alt fra oppgaveskriving til muntlige eksamener på engelsk. Det er en styrke, tenker jeg – i tillegg er internasjonal handel en spesialisering som er høyt anerkjent ved flere universiteter verden over, sier Jørstad.

De øvrige hovedprofilene på masterutdanningen Business in Science er: Finansiering & investering, Innovasjon & entreprenørskap, samt Økonomistyring.

​Siviløkonom - Master of Science in Business, 2 år​

Studiepoeng: 120
Studieform: Heltid
Studiested: Bodø​
Opptakskrav: Fullført bachelorgrad med minimum 120 studiepoeng innen økonomiske administrative fag.

Les mer om studiet her​