Fra trafikklærerstudiet til kontorsjef i Statens vegvesen

Stein Bjarne Wannebo​
Fra trafikklærerstudiet til kontorsjef i Statens vegvesen
Stein Bjarne Wannebo er kontorsjef i Statens vegvesen for trafikant Vest Rogaland. Han ble utdannet trafikklærer ved Høgskolen i Nord-Trøndelag i 2010, og er et eksempel på at trafikklærerutdanningen kan brukes til andre ting enn trafikklæreryrket.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Stein Bjarne fortsatte på Bachelor i trafikkpedagogikk og trafikksikkerhet høsten 2010, og har i tillegg tatt MBA (Master in business administration) ved Nord universitet).  Etter å ha jobbet som trafikklærer i fire måneder i 2010 fikk Stein Arne stiling i Statens vegvesen i tilsynsseksjonen i Stavanger. I 2018 ble han kontorsjef i trafikant Vest Rogaland, og med det leder for 26 førerprøvesensorer.​

Hvordan ser en normal arbeidsdag ut for deg?

På morgenen er det samtaler med planleggerne, de som har kontroll med timeplanene for alle førerprøvesensorene. Ellers er det mange henvendelser, interne møter og mye administrativt knyttet til oppfølging av de personene jeg er leder for. Samtidig prøver jeg å ha fokus på kvalitetsutvikling når det er tid. Dessverre er arbeidsdagen så travel at det kan være for liten tid i det daglige til å få utnyttet det man har lært i studiene fullt ut, fokuset blir på drift. Først skal man få dagen til å gå opp, og deretter kan man tenke de smarte tankene.

Hva husker du best fra studiene på trafikklærer?

Jeg husker best emnet veiledet undervisningspraksis der vi underviste elever ved avdelingens trafikkskole under observasjon av praksislærer og medstudenter. Dette var interessant og en svært viktig kobling mellom teori og praksis.

Hva var favorittfaget ditt?

Jeg likte best pedagogikk og yrkesdidaktikk. Men alle fagene gikk jo inn i hverandre på utdanninga. Som leder ser jeg at pedagogikken er veldig relevant. For eksempel hvordan en kan motivere og legge til rette for medarbeidernes utvikling

Mitt råd til de som går trafikklærerutdanning nå:

Få med deg mest mulig av forelesningene, selv om du ikke liker faget godt i utgangspunktet så kan du gå glipp av mye nyttig kunnskap. Det jeg angrer mest på etter at jeg gikk ut er at jeg ikke var flink nok til å møte opp på ikke-obligatoriske forelesninger. Da jeg tok bacheloren oppdaget jeg hvor mye spennende det var i fagene der og tenkte at «oi her har jeg gått glipp av en del spennende ting i grunnutdanninga», som jeg tilegnet meg etterpå.

Råd til dem som skal ut i arbeidslivet:

Det er fantastisk mye flinke folk rundt om trafikkskolene. Men bransjen består også av folk med utdanningsbakgrunn fra flere paradigmer. Når man kommer ut i arbeidslivet må man være lydhør for de gode praksisene som finnes. Men samtidig skal man ikke kjøpe enhver praksis ukritisk, for med den toårige trafikklærerutdanninga har du en god utdanning og er kompetent til å uttale deg i faglige diskusjoner. Så må vi se på hvordan kan man kombinere eksisterende praksis og tilpasse det til det man har lært, og dermed få til en enda bedre praksis. Ofte er man lurere når man tenker flere sammen.

Jeg anbefaler alle trafikklærere å bygge på til bachelorgrad i trafikkpedagogikk og trafikksikkerhet. Dette studiet var veldig givende og jeg fikk et helt annet blikk på fagene enn det jeg hadde på grunnutdanninga.  Så søk kunnskap- fortsett din jakt på kompetanse. ​