Historisk dag for Nord universitet

Tre mannlige studenter med kofter
Historisk dag for Nord universitet
Nylig ble et nytt kull av grunnskolelærerstudenter uteksaminert ved Nord universitet. Blant disse var det, som de første i verden, tre grunnskolelærere i lulesamisk.

15. juni var det klart for historisk avslutningsseremoni for 31 grunnskolelærerstudenter i Bodø. Blant disse var det tre historiske grunnskolelærere lulesamisk: de første i verden.

– Dette er en stor dag og vi er stolte over Viktor, Robin og Trond Edvard.

Det sier Charlotta Langejan, som er studieprogramansvarlig for grunnskolelærerutdanningen i Bodø.

Et enormt behov for lulesamiske lærere

– Vi vet at behovet for kompetansen deres er stor og at de som grunnskolelærere vil spille en sentral rolle i samfunnet og for mange elever, også da det dreier seg om språk og språkidentitet. Dette er uhyre viktig - og vi gleder oss med Viktor, Robin og Trond Edvard over at de snart får utstedt vitnemålene sine, sier Langejan.

Fra venstre: Nybakte grunnskolelærere i lulesamisk; Viktor Inge Paul Båssa, Robin Nick Allan Paulsen og Trond Edvard Paulsen
Skrev historie: De tre nybakte grunnskolelærerne i lulesamisk, fra venstre, Viktor Inge Paulsen Båssa, Robin Nick Allan Paulsen og Trond Edvard Paulsen. Foto: Hanne Gravrok

Viktor Inge Paulsen Båssa er en av de tre nybakte grunnskolelærerne i lulesamisk. Han sier at det er en ære å stå med diplomet i hånda.

– Dette er et viktig steg fremover for lulesamisk språk og kultur, og jeg gleder meg virkelig til å ta med meg den nye kunnskapen min tilbake til lokalsamfunnet på Drag.

Fire glade ansatte på Nord universitet
En stor dag: Ansatte ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag, fra venstre kontorsjef Gisle Pettersen, professor Kåre Sigvald Fuglseth, førsteamanuensis Asif Mushtaq og studieprogramkoordinator Charlotta Langejan. Foto: Hanne Gravrok.

Fakta om Nord og samisk

Nord universitet har et nasjonalt ansvar for forskning og utdanning innen lule- og sørsamisk språk og kultur. Universitetet skal ifølge sin Strategi 2030 styrke de samiske utdanningene, og øke omfanget av tverrfaglig samisk forskning. I 2022 etablerte universitetet Senter for samisk og urfolksstudier, i samarbeid med Nordlandsforskning.

Nord tilbyr en rekke samiske og urfolksrelaterte utdanninger, deriblant:

• Sørsamisk grunnskolelærerutdanning 1-7 (master)
  • Lulesamisk grunnskolelærerutdanning 1-7 (master)
  • Nordområdestudier (årsstudium)
  • Lulesamisk og sørsamisk begynnernivå
  • Med joik som utgangspunkt
  • Rytmisk korledelse og joik

Du finner en oversikt over alle våre utdanninger og emner, samt all vår forskning, på nettsiden til Senter for samisk og urfolksstudier.

Kommende konferanser:

Fakta: Lulesamisk grunnskolelærerutdanning 1-7