Hyller Mo i Rana som studentby

David-Bjorsvik-utenfor-Campus-Helgeland
Hyller Mo i Rana som studentby
Han så egentlig for seg å flytte for å ta høyere utdanning. Men så poppet det opp en annonse om drømmestudiet i egen heimby. Det ble perfekt for David Bjørsvik.

– Det er så utrolig mange fordeler med å være student her, sier David Alexander Bjørsvik, som vi vil gjette på er en av Nord universitets mest engasjerte studenter. Men det skal vi komme tilbake til.

Mo i Rana-væringen vet nesten ikke hvor han skal begynne når vi spør om hvorfor han vil anbefale andre å studere her.

– For det første blir du som student veldig godt ivaretatt på et litt mindre studiested, sammenlignet med de største universitetene i de største byene hvor jeg har mange venner som studerer.

– Det er enkelt å bli kjent med dine medstudenter og med foreleserne. Det er veldig lav terskel for å be om hjelp, og det er utrolig behagelig. Du blir raskt en del av et fellesskap, spesielt om du i tillegg engasjerer deg i noe ved siden av studiene.

– I tillegg har du alt du trenger her. Naturen er fantastisk, samtidig som studiestedet ligger midt i sentrum. Du er kun et par små minutter unna alt.

Artikkelen fortsetter under videoen.

">Studiested Mo i Rana from Nord universitet on Vimeo.

En by i utvikling

Han peker også på alle mulighetene du har her for å delta i idrett eller dyrke andre interesser.

– Mo i Rana er rett og slett en by i utvikling hvor det er artig å være student. Og alle tar imot deg med åpne armer, både på studiestedet men også i næringslivet. Det er kort vei også til bedriftslederen, selv i de helt store bedriftene med millionomsetning, forteller Bjørsvik.

Mo i Rana er rett og slett en by i utvikling hvor det er artig å være student. Og alle tar imot deg med åpne armer.

David Alexander Bjørsvik

Selv har han alltid vært glad i regning, tall og økonomi, men også entreprenørskap. Derfor ble han tidlig bevisst på at det var i denne retning han ville gå som student.

Blikket var imidlertid rettet mot alle andre steder enn heimbyen da han begynte å sondere studieterrenget, men de fleste økonomistudiene han fant var ganske teknologirettet.

Engasjement som gir energi

David-Bjorsvik-inne-Campus-Helgeland
På rett punkt i livet. David Alexander Bjørsvik er en av rundt 600 studenter i Campus Helgeland, og har klare mål. – Jeg håper på å få jobbe stadig mer med næringsutvikling i fremtiden. Dette med innovasjon og teambuilding er veldig spennende, sier han. Foto: Rami Skanseng.

Så plutselig poppet det opp en annonse for en ny og langt mer digitalretta utdanning, som attpåtil lå i egen heimby: bachelor i digital økonomi og organisasjon. Det ble fullklaff for David Bjørsvik.

– Jeg oppdaget tidlig at det vi lærer om i studiet er svært anvendbart. Jeg er ganske engasjert i mye ved siden av studiene, blant annet som rådgiver og forretningsutvikler i Spark Nord​ som er et studentdrevet foretak som bistår med veiledning av studenter som har en forretningside. Dette gjør at jeg får testet ut i praksis mye av det vi lærer, og for meg er det gull verdt.

Og det er åpenbart at det å engasjere seg utenom studiene gir David energi. Sjekk bare denne lista over hans mange engasjementer:

• ​​nestleder i Studentorganisasjonen på Helgeland
  • studentassistentkoordinator
  • medlem i utdanningsutvalget i Handelshøgskolen
  • klassetillitsvalgt
  • sitter i Rana kommunale studentråd
  • sitter i førstesemester-utvalget

Nyttige nettverk – og kort vei til en kaffekjeft

– Det gir meg mye både som menneske og som student. Å bli en del av et fellesskap gjør det enklere og morsommere å studere. Du blir kjent med mange på studiestedet og får flere nettverk enn kun dem du studerer samme med. Samtidig får du mye innsikt, du får jobbe med saker som betyr noe for både deg og dine medstudenter, og du får erfare at det er fullt mulig å endre ting på en positiv måte.

– Det er dessuten verdifullt å ha et godt forhold til mange mennesker. Sjansen er stor for at du vil møte flere av dem igjen senere i livet, enten som kollega eller som del av andre fellesskap.

– Det er også en god følelse å vite at du kjenner folk fra hele landet. Det kan være fint i framtida når du selv reiser til andre byer og steder. Da er det kort vei til en kopp kaffe sammen med gamle bekjente, smiler økonomistudenten ved Nord.​

NB Denne artikkelen ble først publisert i 2021, men David er fortsatt Nord-student ved Campus Helgeland i Mo i Rana, og trives minst like godt nå som da.

Bachelor i økonomi, digitalisering og forretningsutvikling

Med denne bacheloren, som favner bredt innenfor fagområdene økonomi, digitalisering og forretningsutvikling, vil nyutdannede kandidater være godt rustet til å gå inn i interessante og varierte stillinger både i næringslivet og i det offentlige. Organisasjoner i utvikling har et stort behov for økonomer med digital kompetanse. Kandidater fra denne bacheloren kan eksempelvis være aktuelle for bank- og finansnæringen, eller for selskaper innen reiseliv og varehandel.

Studiepoeng: 180
Studiested: Mo i Rana
Studieform: Heltid

Opptakskrav:
Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse.
Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.

Til studieprogramsiden