Inviterer ombord i musikalsk forskerbuss

Fem smilende personer i døråpningen på en buss, en dame holder en harpe og en mann med saxofon
Inviterer ombord i musikalsk forskerbuss
Musikkforskerne i Levanger tar forskningen ut til folket - i en buss!

Under Forskningsdagene ruller forskningsgruppa "Musikkrelaterte læringsprosesser" ut på veien med sin Rolling research, en ombygd flybuss med scene i midten. Her kan publikum komme om bord for en halvtimes opplevelse av forskning , I og MED musikk!

Bussen skal ut på veien mandag 25. september, og har fire stoppesteder i løpet av dagen; tre i Levanger og ett på Inderøy. Her håper musikkforskerne på besøk fra mennesker i alle aldre, som befinner seg i områdene der de skal stoppe.

— Vi ønsker å ta forskningen ut til folk der de er, og gjøre den litt mer populærvitenskapelig, forteller sanger og førsteamanuensis i musikkpedagogikk, Runa Hestad Jenssen. — Vi ville gjerne være flere steder på kort tid, og da var jo denne bussen genial, smiler Runa.

Rolling reserch
Venter på bussen: Solveig Fretheim (f.v.), Solveig Salthammer Kolaas, Runa Hestad Jenssen, Rolf Martin Snustad og Jens Knigge stiller opp med egen buss 25. september. DU er velkommen inn - til kaffe, boller og et innblikk i forskningen deres.

Buss ombygd til konsertlokale

«Forskerbussen» er altså en ombygd flybuss, med en scene i midten ved bakre inngangsparti. Dermed står alt klart når bussen stopper, og man slipper opp- og nedrigging for hver plass.

Setene foran er snudd 180 grader slik at de vender mot scenen. På scenen er det både lys og lydanlegg, så her er det gode muligheter for å gi publikum en god sanseopplevelse. For forskerne skal ikke bare stå og prate, de er alle habile utøvende musikere som er vant til å formidle.

— Det er stort mangfold i forskningsgruppa vår, der mange formidler musikk på andre arenaer til vanlig, forteller Runa. — Vi vil vise ulike måter man kan forske på og med musikk, som gjerne er litt annerledes enn de tradisjonelle måtene å formidle forskning på.

Forskningsformidling med kaffe og boller

Hva kan folk som kommer om bord i bussen forvente seg?

— De vil få en liten halvtime med en smakebit på ulike forskningsprosjekter, der vi vil vise hva forskning på musikk kan være, hvordan det kan se ut og høres ut, forteller Runa. — Vi vil formidle mye sammen, og være i dialog med hverandre og med publikum underveis. Og så serverer vi kaffe og boller til, smiler hun.

— Forskningsgruppa driver innenfor et vidt spekter, forteller Jens Knigge, som er leder av gruppa. — Jeg tror det vil være morsomt med en del lyd i bussen, musikk er jo noe som kan høres, føles og man beveger seg til det. Men vi holder også på med en del «vanlig» forskning – vi måler ting, gjør undersøkelser og så videre. Begge deler skal få komme fram i løpet av seansen, sier han.

Portrettbilde av mann og kvinne
Jens Knigge og Runa Hestad Jensssen fra forskningsgruppa "Musikkrelaterte læringsprosesser" inviterer til rullende forskningsformidling 25. september

Alle er velkommen inn

Bussen har 40 seter for publikum, og musikkforskerne håper på godt besøk langs ruta. Alle som er nysgjerrig kan komme inn, det er helt gratis, og det serveres kaffe og boller. Bussen ledes selvsagt også trygt fram av en bussjåfør med godt humør!

Arrangementet er en del av Forskningsdagene 2023.

Dato: 25. september

Busstopp og tider: