– Jeg har bruk for utdanningen hver dag

Bente Brevik på kontoret ved barneverntjenesten i Bodø

Bente Brevik på jobb ved barneverntjenesten i Bodø. Foto: privat

– Jeg har bruk for utdanningen hver dag
Det forteller Bente Brevik som jobber i barneverntjenesten i Bodø kommune.

– Jeg syntes barnevernsutdanningen var så spennende at jeg har valgt den hele to ganger, og begge gangene falt valget på Nord universitet. Første gang var jeg 19 år og fullførte bare førsteåret før jeg hoppet over til statsvitenskap. Skolelei og litt umoden valgte jeg å avslutte begge skoleløp.

– Nå som jeg er voksen og vet at det er helt greit å trø litt feil er jeg veldig glad for allsidigheten dette har gitt meg. Ønsket om å hjelpe barn og familier i sårbare situasjoner slapp aldri helt taket og i 2016, tolv år etter, begynte jeg på nytt. Denne gangen med mye mer selvtillit om at mine personlige egenskaper og erfaringer ville gå godt sammen med denne type jobb.

Bente hadde praksis i barneverntjenesten da hun studerte, og dette skulle etter hvert bli hennes arbeidsplass.

– Jeg har bruk for utdanningen hver dag. Det er alltid en ny utfordring, nytt perspektiv eller ubesvarte spørsmål hvor jeg må bruke det brede spekteret av fag som utdanningen rommer. En dag kan det være rettssak og den andre dagen sitter jeg på toget på vei til ansvarsgruppemøte i en helt annen kant av landet.

– Det tverrprofesjonelle samarbeidet er utrolig lærerikt. Utdanningen har gitt meg bedre innsikt i hvordan jeg kan se helheten og kompleksiteten i hverdagslivet til de familiene jeg jobber med.

Det er mange ganger en tøff jobb hvor man opplever mye som er vanskelig og krevende, men når du står der og ser at familier og barn har lykkes med de endringene de har hatt behov for hjelp til, da er det verdens beste jobb!

Bente Brevik

Spennende studietid

Bente forteller at hun er et ja-menneske og det har gjort at hun har hatt en innholdsrik studietid.

– Det mest spenstige var vel å være revysjef for UKA-revyen (arrangement for å skape blest om Bodø som studentby) med premiere 8 uker før termin, men med et superteam av medstudenter i ryggen er alt mulig. Jeg fikk også reise helt til Murmansk for å delta på konferanse. Det var kaldt og kult!

– Utdanningen tilbyr også utenlandspraksis og det anbefaler jeg på sterkeste. Jeg kunne ikke reise under bacheloren på grunn av svangerskapet, men jeg fikk tatt det igjen nå på masterutdanningen hvor jeg akkurat har kommet hjem fra fire ukers praksis på Madagaskar.

Utdanningen gir nyttige ferdigheter

Barnevernspedagogutdanningen gir mange muligheter og ferdigheter utover det å jobbe i barnevernet, og Bente beskriver hva hun synes har vært positiv.

– Utdanningen er akkurat bred nok til å gi deg god oversikt over et fagfelt med mange ulike retninger og senere spesialiseringer. Vi er ikke så flinke til å vise og tro på vår kompetanse, vi sosialarbeidere. Det må vi gjøre noe med. Som sagt er dette et bredt studie, men jeg lover deg at det henger sammen til slutt. Les, reflekter, formuler, øv – les, reflekter og formuler, avslutter Bente Brevik.

Bachelor i barnevern

Studiepoeng: 180