Jobber som trainee i Kunnskapsparken Bodø

Portrettbilde av Gabriel Brunvoll

Gabriel Brunvoll jobber som trainee i Kunnskapsparken Bodø. Foto: Kunnskapsparken Bodø

Jobber som trainee i Kunnskapsparken Bodø
– Med kompetanse innenfor akademisk skriving, analyse og datainnsamlingsferdigheter får jeg utfordret meg i et miljø som jobber med det aller meste innenfor innovasjon og analyse.

Det sier Gabriel Brunvoll, som har studert bachelor i internasjonale relasjoner ved Nord universitet.

– Som samfunnsviter/statsviter er du anvendelig på en måte som gjør deg veldig attraktiv i arbeidsmarkedet, noe jeg får erfare gjennom min trainee-stilling hos Kunnskapsparken Bodø (KPB). Som trainee jobber jeg veldig tverrfaglig i mange ulike prosjekt, noen korte og noen lengre. Både fra bachelor- og masterutdanningen får jeg bruk for mange av de ferdighetene jeg lærte som student. Med kompetanse innenfor akademisk skriving, analyse og datainnsamlingsferdigheter får jeg utfordret meg i et miljø som jobber med det aller meste innenfor innovasjon og analyse.

Gabriel Brunvoll på jobb hos Kunnskapsparken Bodø
Gabriel i diskusjon med en kollega etter et prosjektmøte. Foto: privat

– Akkurat nå deltar jeg i et veldig spennende prosjekt hvor vi skal jobbe for å utvikle den nasjonale romklyngen; Norwegian Space Cluster for 2024. Dette betyr mye datainnsamling og samtaler med en rekke aktører i norsk romnæring. Ved siden av dette har jeg arbeidsoppgaver hvor jeg får lederansvar, initiere egne prosjekter, seminar- og konferanseplanlegging samt administrative oppgaver. Jeg har blant annet ansvar for å styre en podcast for årets trainee-program, en kul oppgave som lar meg bli kjent med bedrifter rundt omkring i regionen.

Måtte studere internasjonale relasjoner

Gabriel beskriver en interesse for stormaktsrivalisering og sikkerhetspolitikk som avgjørende for valget av studieretning.

– Det enkle svaret for valg av studieretning er at stormaktsrivalisering og sikkerhetspolitikk alltid har interessert meg. Da jeg leste om bacheloren så jeg at disse, sammen med historie, ble kombinert i et bachelorstudium som virkelig fanget min interesse. Innholdet i studiet var nok til at jeg lot meg overbevise om at dette studiet måtte jeg bare prøve ut. Etter et halvt år var jeg overbevist om at jeg kom til å trives. Det var både på grunn av det faglige, men vel så mye det sosiale miljøet.

Internasjonale relasjoner gir deg mulighet til å forstå verden fra ulike perspektiver.

Gabriel Brunvoll

Studiemiljøet gav et stort nettverk

Studiemiljøet har vært viktig for Gabriel, og han trekker frem det sosiale som et stort pluss.

– Du har garantert hørt det før, men det kan ikke gjentas ofte nok; studietiden er noe av det beste du opplever! Klassen jeg kom inn i bestod av en god blanding mennesker som kom fra ulike deler av landet. Vi arrangerte mye sosialt sammen og det var julebord for hele studiets tre årskull, sommerfester, turer eller bare noe enkelt som å dra på quiz på Samfunnet. Foreleserne var også delaktige og arrangerte enten for oss eller med oss. Mange av oss valgte å engasjere oss i studentforeningen Inter ved fakultetet, noe som gjorde at vi ble kjent med andre studenter på fakultetet.

– Studiemiljøet ga meg et nettverk hvor jeg møtte mange dyktige folk, som jeg har god kontakt med i dag.

Anbefaler nye studenter å ta del i det som skjer

Gabriel Brunvoll deltar på Karrieredag for Kunnskapsparken Bodø
Gabriel Brunvoll (til høyre) sammen med to kollegaer på karrieredag i Bodø for å rekruttere til Kunnskapsparken Bodø og Trainee Salten. Foto: privat

Å engasjere seg er et av Gabriels viktigste tips til nye studenter.

– Engasjer deg og ta del i det som skjer rundt omkring på campus. Det kan være alt fra fakultetsforeningen Inter, Studentorganisasjonen i Bodø (SOB), Bodøstudentenes idrettslag (BOSI) eller Samfunnet der det arrangeres alt fra quizer til konserter.

Gabriel har forståelse for at enkelte kan være redd for at tiden ikke skal stekke til.

– Jeg forstår at mange er bekymret over studiene, både resultat- og tidsmessig, og det er bra, for du har et ansvar overfor deg selv. Men du vil kunne tilpasse deg dette, og det som venter bak den døren er et hav av muligheter. Nye bekjentskap, ny lærdom og mestringsfølelse er noe av det du vil kunne kjenne på. Jeg var så heldig med mitt engasjement at jeg fikk jobbe med det i et helt år for Studentorganisasjonen i Bodø, og det har vært en av de beste deltidsjobbene jeg har hatt.

Skriv på engelsk, lær teoriene godt og vær uenig

Gabriel har mange tips og anbefalinger til nye studenter. Blant annet oppfordrer han til å skrive tekster på engelsk.

– Skriv vel så mye engelsk som du skriver norsk, lær teoriene godt og øv på å drøfte. Et annet kjernetips jeg vil gi er å ha en god kollokvie-gruppe. Diskuter, vær uenig og kom fram til forståelser som gjør at du utvikler gode skriveferdigheter og analytisk kompetanse. Dette får du godt betalt for når du skal videre i utdanningen eller karrieren. Ikke vær redd for å spørre foreleserne dine heller, de er en god ressurs.

– Er det andre ting du ønsker å trekke frem om utdanningen?

– Dette plager meg fremdeles, men jeg fikk ikke dratt på utveksling på grunn av Covid-19, så får du muligheten til å gjøre det – dra!, avslutter Gabriel Brunvoll.

Bachelor i internasjonale relasjoner

• Studiepoeng: 180