Jubel for ny helseutdanning i Levanger

Mann foran sykehusinngang
Jubel for ny helseutdanning i Levanger
Nord universitets master i helsevitenskap høster lovord fra helsetjenestene i Trøndelag.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Høsten 2022 startet Nord universitet opp en ​master i helsevitenskap i Levanger. Mastergraden har fordypninger innen e-helse og psykisk helsearbeid​. I tillegg jobber universitet med å få på plass en fordypning i folkehelsearbeid.

Studenter med fordypning innen e-helse vil blant annet lære mer om velferdsteknologi, digital dokumentasjon og tjenesteinnovasjon. Det er Åsmund Bang (bildet over, foto: Marte Gilstad), innovasjonsrådgiver i Helse Nord-Trøndelag, svært glad for.

– I helsetjenestene er vi nødt til å jobbe annerledes i framtiden enn vi gjør i dag. Vi har ei samfunnsutvikling og ei teknologiutvikling hvor både utfordringer og muligheter økes og endres for hver dag. Vi må ha riktig personell med riktig kompetanse for å koble disse sammen og gjøre nytte av potensialet som ligger der, sier Bang.

Digitale helsetjenester

E-helse handler om å bruke informasjons- og kommunikasjonsteknologi for å bedre kvalitet, sikkerhet og effektivitet i helse- og omsorgssektoren.

– Teknologien finnes, og så må den tilpasses bruk i helsesektoren. E-helse handler blant annet om utvikling og bruk av tekniske hjelpemidler som medisindosering og monitorering, men også utvikling av digitale helsetjenester, for eksempel ved å ta i bruk video og ta imot pasienter gjennom skjerm, forklarer innovasjonsrådgiveren.

– Hvor stort er kompetansebehovet for helsepersonell med ekspertise innen e-helse?

– Her er det helt klart et stort kompetansebehov. Vi har mange dyktige klinikere på sykehusene, men vi trenger flere personer som klarer å koble sammen teknologi og pasientbehandling. Analytisk kompetanse, omstillingsevne og tjenesteutvikling er etterspurt.

Selvhjulpne pasienter

Bang er selv utdannet sykepleier, og trekker også fram mulighetene e-helse gir for å gjøre pasienter mer selvhjulpne.

– Vi har flere samarbeid med kommunene om utvikling av velferdstjenester, som gjør at folk klarer seg bedre hjemme. Det kan for eksempel være å utvikle digitale skjema, men også å gjøre pasient i stand til å ta blodprøver selv. Framtidens helsetjenester trenger ikke nødvendigvis å være slik at pasienten fysisk må møte legen på et sykehus.