Justis- og beredskapsministeren på besøk ved Nordlab

Emilie Enger Mehl og professor og Nordlab-leder Odd Jarl Borch
Justis- og beredskapsministeren på besøk ved Nordlab
Samfunnssikkerhet er en av Nord universitets tematiske hovedsatsingsområder, og ved Nord jobber ledelsen for å sikre finansiering til å etablere Nordlab og Øvelse Nord som et Nasjonalt innovasjonssenter for sikkerhets- og beredskapssamvirke. I går fikk justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl (Sp) en bred innføring i planene og satsingen

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Det er stort behov for å øke utdanningskapasiteten, og styrke både nasjonale og internasjonale forskningssamarbeid innenfor beredskap og kriseledelse.

Etter at Nordlab ble etablert i 2018 har pågangen av søkere til Nords beredskapsrelaterte studieprogrammer økt betraktelig, og pågangen til Nordlab er stor også på øvelsessiden og innenfor etter- og videreutdanningskurs.

Nordlab og Øvelse Nord samarbeider tett både med nødetatene, frivillige organisasjoner, offentlige virksomheter, næringslivsaktører, og sivilt-militært.

Det var god stemning under besøket på Nordlab i går. Fra venstre: Fylkestingsrepresentant Kim Andre Haugan Schei (Sp), statssekretær Erik Sandsmark Idsøe (Sp), Erlend Hagenes (sjef for Øvelse Nord), statsråd Emilie Enger Mehl (Sp), professor og Nordlab-leder Odd Jarl Borch, Gry Alsos (dekan ved Handelshøgskolen Nord), varaordfører Ola Smeplass (Sp) og Ketil Eiane (prorektor for forskning og utvikling, Nord universitet). Foto: Nord universitet/Hege Eilertsen.

Med på gårdagens møte var også statssekretær Erik Sandsmark Idsøe, og politiske representanter fra Bodø og Nordland Sp.

Takk for besøket og interessante diskusjoner!​

Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl (Sp) og Erlend Hagenes (sjef for Øvelse Nord, Nord universitet). Foto: Nord universitet/Hege Eilertsen.

Hovedbilde: Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl (Sp) og professor og Nordlab-leder Odd Jarl Borch ved Handelshøgskolen Nord (HHN). Foto: Nord universitet/Hege Eilertsen.