– Kjære dagbok. I dag er dagen jeg skal bli lærer

Grunnskolelærerstudent Andrea Olava Almås Simonsen.
– Kjære dagbok. I dag er dagen jeg skal bli lærer
Det vrimler av nye og håpefulle studenter ved Nord universitet. Andrea (19) skal bli grunnskolelærer og vil jobbe hjemme på Vega etter endt utdanning.

Andrea Olava Almås Simonsen (hovedbildet) og de andre studentene skal gjennom et løp som gir dem en bachelor- eller mastergrad. Dette skal sikre at barn og unge i kommunene i Nordland og Trøndelag får et godt opplæringstilbud.

Felles for Andrea, Arnulf og Thomas er at de var på LæreriNord-møter arrangert av Nord universitet og kommunene i Nordland, og møtene var mye av grunnen til at de søkte i år.

KLARE FOR FØRSTE SEMESTER: Arnulf Dahlberg (t.v.) skal blir grunnskolelærer, Thomas Pedersen studerer for å bli barnehagelærer. Begge studerer ved Nord universitet på Nesna.

Svolvær september 2022

Elektrikeren Arnulf Dahlberg på 22 år har lenge kjent på at han burde jobbet med noe annet. Barn og unge, spesielt de litt større ungene er noe som tiltaler han. Han ble kapret inn i elektrikeryrket da han var 16. For han ble frøet til å bli lærer sådd i 8. klasse ved en ren tilfeldighet.

– Jeg hjalp kompisen min å løse et mattestykke, og plutselig knekte han koden. Det var da jeg skjønte at lærer er jo det jeg burde bli, sier Dahlberg.

Han dukket opp på rekrutteringsmøtet på Vest-Lofoten videregående skole med LæreriNord mest for å høre litt mer om mulighetene. Nå har han hatt sin første dag på grunnskolelærerutdanningen for 5-10. trinn på Nesna.

– Det var lett for meg å søke etter møtet med LæreriNord, men det det var ikke lett for meg å ta det endelige valget om å takke ja til plassen, det skal jeg innrømme, sier Dahlberg. Han har måttet gi slipp på sin 100% faste jobb som elektriker for å starte på grunnskolelærerutdanningen.

Arnulf Dahlberg, student på Nesna
FRA ELEKTRO TIL KATETER: Arnulf Dahlberg jobbet som elektriker i Lofoten. Nå studerer han for å bli grunnskolelærer.

Sletting av studielån og hjelp fra kommunen

– Klart at det økonomiske har noe å si. Vågan kommune hjelper meg litt, også kan jeg få slettet noe studielån gjennom Lånekassens ordninger. Det hjelper på i det store økonomiske bildet, sier Dahlberg som har regnet på at han skal få det til med litt jobbing i elektrikerfirmaet ved siden av studiene.

Dahlberg har allerede rukket et par fjellturer på Nesna og gleder seg til å teste motbakkeformen på flere.

– Jeg håper det blir tid til å oppleve mer av den flotte naturen innimellom slagene på skolebenken, sier han. Og om valget om Nesna i myldret av studiesteder å velge mellom i Norge er han tydelig:

– Jeg kommer fra et lite sted, så det å studere her på Nesna er helt perfekt for meg.

Sortland en sen februarkveld 2022

Thomas Pedersen (35) ankommer et informasjonsmøte på Kulturfabrikken på Sortland sammen med et tjuetalls andre deltakere. Møtet ble arrangert av Nord universitet og Sortland kommune med tittelen «Bor det en lærer i deg?».

Thomas jobber som ufaglært i barnehage og har lenge vurdert å søke utdanning. Mens stormen herjer denne mørke vinterkvelden bestemmer han seg:

– Det blir nå eller aldri. Jeg elsker å jobbe med barn, men mangler utdanningen. Nå er det på tide, sier Pedersen. Han forteller at møtet med LæreriNord var avgjørende for at han søkte studieplass på barnehagelærerutdanninga.

Pedersen er ikke den eneste fra Sortland som søkte etter møtet Nord arrangerte. Sammen er de tre stykker som reiser på samlinger på Nesna.

– Vi er jo en liten gjeng, og det er lenge siden vi har sittet på skolebenken, så det føles trygt, sier Pedersen som er klar for å ta fatt på studiene.

– Vi har eksamen allerede denne uka, så her blir vi virkelig kastet inn i det, sier Pedersen som synes det er flott at det er fem menn i klassen hans, det er nemlig svært få menn som søker barnehagelærerutdanningen, og trenden er synkende.

– Det er viktig at barna ser at kvinner og menn er likestilt slik at barnehagelærer ikke blir et «dameyrke».

Mosjøen mars 2023

Kjære dagbok. I dag er dagen jeg skal bli lærer.

Dette var ikke de mest åpenbare ordene Andrea Olava Almås Simonsen (19) skrev. Hun skulle nemlig ta sosialt arbeid, flytte til Trondheim og starte på NTNU.

Men etter et møte med LæreriNord i Mosjøen ble planene snudd på hodet og dagboka oppdatert.

– Møtet med Nord universitet var det som gjorde at jeg søkte grunnskolelærerutdanningen. Jeg hadde absolutt ikke tenkt å gå fem år på skole, men Nord overbeviste meg om at grunnskolelærerutdanningen er riktig for meg, sier Almås Simonsen.

For henne var det reglene rundt sletting av studielån samt den gunstige startlønna for nyutdannede lærere som vippet henne over.

Hun vet hun er sikret jobb etter utdanningen, for Andrea vil hjem og bidra etter at hun er ferdig utdannet lærer.

– Planen min er å flytte til Vega etter utdanningen, der bor kjæresten min. Der er det stor mangel på lærere, og da vet jeg at jeg har jobb uansett hvor jeg vil bo.

Fire studenter ved Nord universitet på Nesna
REKRUTTERT GJENNOM LÆRER I NORD: Arnulf Dahlberg, Ellen Herstad, Renate Bjørnø, Embla Finjord og Thomas Pedersen.