Klare for fleksibel lærerutdanning i Bodø

Iselin Sandstrøm og Richard Tjelta skal søke grunnskolelærerutdanningen
Klare for fleksibel lærerutdanning i Bodø
Hva har 19 år gamle Iselin og 42 år gamle Richard til felles? Begge skal søke grunnskolelærerutdanning i Bodø til høsten.

– Målet mitt er å bli en så god lærer som jeg kan bli for mine fremtidige elever, og gi dem den beste starten på livet.

Det sier Iselin Ramona Sandström fra Leknes. Våren 2024 skal 19-åringen søke grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn i Bodø.

Nytt, fleksibelt tilbud

Fra høsten 2024 kan studentene selv velge om de vil følge grunnskolelærerutdanningen på campus eller om de vil studere nett- og samlingsbasert.

For Richard Tjelta er dette gode nyheter. I likhet med Iselin skal 42-åringen søke grunnskolelærerutdanning i Bodø. Men han ønsker å ta studiet nett- og samlingsbasert. Tjelta jobber som ufaglært lærer i ungdomsskolen og er etablert med familie på Sortland.

– For meg er dette mulig fordi tilbudet er fleksibelt, sier han.

Gleder seg til å komme til Bodø

Iselin Ramona Sandström fra Leknes kjenner til lærerutdanningen i Bodø. Hun har selv familie og venner der. For henne er det perfekt at hun kan følge tilbudet på campus og ønsker å flytte til Bodø.

– Jeg synes tilbudet i Bodø høres veldig bra ut. Det er midt i blinken for meg og mine behov, sier Sandstrøm, som brenner for viktigheten av gode lærere i samfunnet.

– Jeg ønsker å tilegne meg kompetansen som må til for at barn skal bli gode samfunnsborgere.

Vant til å sjonglere mange baller

Richard Tjelta (42) er opprinnelig fra Stord, men bor på Sortland i Vesterålen. Der jobber han som ufaglært lærer på ungdomsskolen. Han er også tydelig på at han skal søke fra høsten av, men da 5.-10. trinn.

– Jeg ser ingen utfordringer i å være fulltidsstudent kombinert med noe jobb på skolen ved siden av. Det er kun snakk om prioriteringer, sier Tjelta, som er vant til å ha mange baller i luften med både jobb, studier og familie.

Ønskes velkommen til Bodø

Faggruppeleder Liv Iren Grandemo og programkoordinator for grunnskolelærerutdanningen i Bodø, Charlotta Langejan gleder seg til å ta i mot nye studenter til høsten.

Liv Iren Grandemo (t.v) og Charlotta Maria Langejan gleder seg til å til å ta imot nye studenter fra høsten 2024. Foto: Nina Kjeøy og privat.

– En grunnskolelærers dag er full av liv, farge og bevegelse. Du som er interessert i å organisere, i kommunikasjon, i mennesker, har et bredt interessefelt, er kreativ og ønsker å få en bred utdanning: Velkommen til oss!, sier Langejan.

Studentene kan nå selv velge om de vil følge studiene fysisk hver dag, eller om de vil følge undervisningen nett- og samlingsbasert. Grandemo håper og tror det nye tilbudet i Bodø vil bidra til flere søkere til grunnskolelærerutdanningen.

– 19-åringen som kommer fra videregående skole, ønsker som regel å følge undervisningen fysisk på campus. Det får de med tilbudet vi har satt opp nå. Samtidig når vi også de voksne studentene, som gjerne befinner seg ute i distriktene, og som er avhengig av et mer fleksibelt tilbud, sier Grandemo.

Grunnskolelærerstudent i Bodø, Julie Mæhlum Karlsen (19), vil ha mange nye medstudenter fra høsten av. Hun er strålende fornøyd med utdanninga i Bodø.

Bekrefter behovet for fleksible utdanninger

Gjennom rekrutteringssatsingen LæreriNord samarbeider Nord universitet med kommunene i Nordland. Her blir det jobbet på spreng for å få potensielle søkere til lærerutdanningene.

Oppvekstsjef i Hadsel kommune, Line Jeanette Pedersen, er en av dem som er glad for at det nå blir et fleksibelt tilbud i Bodø fra høsten 2024.

– For oss i Hadsel er det kjempeviktig at vi har ei lærerutdanning i Bodø, og at denne passer både for 19-åringen og for de voksne studentene som allerede bor i nærområdet vårt, sier hun.

Fem gode grunner til å ta grunnskolelærerutdanning:

• Startlønn på minimum 592 100 kroner.

• Minstelønn for lektorer etter 16 år: 667 600 kroner. Med tillegg kan du tjene over 700 000.

• Fullført grunnskolelærerutdanning 1-7 og jobb i Nord-Norge kvalifiserer å få slettet 161 000 kroner av studielånet ditt. Les mer her

• Utdanningen er femårig. Du får solid fagkunnskap, mastergrad og lektortittel.

• Du får ledererfaring som gir gode karrieremuligheter i skolen og andre deler av arbeidsmarkedet.