Levanger er perfekt for meg

Olav Andreas Finanger Sandmo
Levanger er perfekt for meg
Olav Andreas Finanger Sandmo (19) fra Namsos hadde opprinnelig tenkt å studere i Trondheim. Dette endret seg.

I stedet studerer han nå til å bli grunnskolelærer på 5. – 10. trinn i Levanger.

– Levanger er ikke for stort, men heller ikke for lite. Jeg er en type som liker å ha god kontakt med lærerne mine, og det har jeg fått her på Levanger, sier Finanger Sandmo.

Levanger by er en trivelig liten småby, for noen kjent som trehusbyen. Kort vei til Trondheim og nært flyplass er det i alle fall. I tillegg er Levanger et studiested med omtrent 2000 studenter, ganske små klasser og et aktivt studentmiljø med mange muligheter - og egen togstasjon fem minutter unna klasserommene.

Finanger Sandmo hadde også hørt fra tidligere studenter at miljøet på Levanger var veldig godt.

– Det er sant, nikker han bekreftende. Samholdet er veldig bra, og vi ble veldig godt tatt imot i oppstarten av studiene og fadderperioden. Vi fikk fort en følelse av tilhørighet til både universitetet og Levanger by.

Les mer om studentbyen Levanger.

Full klaff i første praksisperiode

Første praksisperiode ble gjennomført på 6. trinn ved Verdalsøra barneskole. Lærerstudenten forteller at han ble veldig godt tatt i mot av alle på skolen. Studentene fikk omvisning på skolen og de fikk selvfølgelig møte klassen de skulle ha praksis i.

– Dette er jo en praksisperiode på tre uker, hvor den første uka er såkalt observasjonspraksis. Da er studentene sin rolle å bli kjent med elevene ved å observere de i timene. De siste to ukene slapp vi til med undervisning selv, forklarer Finanger Sandmo.

Han underviste i fagene samfunnsfag, norsk og kroppsøving mens han var i praksis.

– Praksis er jo den delen av opplæringa hvor vi får mulighet til å sette teorien ut i praksis. Dessuten har vi utviklingssamtaler i etterkant av timene, slik at vi kan diskutere og reflektere rundt hva som skjedde i undervisninga vi gjennomførte. Det var veldig lærerikt og nyttig.

Bestemte seg for å bli lærer tidlig

Allerede i 8. klasse bestemte Olav Andreas Finanger Sandmo seg for å bli lærer. Å kunne utgjøre en forskjell i livet til unge mennesker, både faglig og sosialt, var en viktig motivasjon. I tillegg er han klar over at han kommer til å være ettertraktet arbeidskraft når har er ferdig utdannet.

– Jeg er jo klar over behovet for lærere rundt om i landet. Det er greit å kjenne på at man omtrent er sikret jobb når man står der med vitnemålet i hånda, smiler han.

Flere forbilder og rollemodeller

Finanger Sandmo forteller at han har hatt flere forbilder og rollemodeller opp gjennom årene. Dette gjelder både tidligere lærere og familiemedlemmer som har jobbet som lærere.

– Jeg hadde en veldig dyktig lærer på ungdomsskolen. Han var flink til å formidle faget sitt i tillegg til at han var veldig hyggelig. En sånn lærer ønsker jeg også å bli, sier Finanger Sandmo.

Helt til slutt har Olav Andreas Finanger Sandmo en oppfordring:

– Til dere som vurderer lærerutdanning - prøv det! Du er viktigere enn du tror. Samfunnet trenger flere lærere, og etterspørselen er stor. Utforsk læreryrket, snakk med lærere eller studenter på utplassering for å få et realistisk bilde av yrket.

Grunnskolelærerutdanning master 5 - 10

Studiepoeng: 300
Studieform: Heltid
Studielengde: 5 år
Studiested: Levanger

Her finner du informasjon om studiet.