Lille speil på veggen der, hvem har den viktigste jobben i landet her?

Lærer i klasserom sammen med elev som rekker opp hånda. Foto
Lille speil på veggen der, hvem har den viktigste jobben i landet her?
KRONIKK: Ønsker du en jobb der du kan utgjøre en viktig forskjell og samtidig være med på å bygge framtiden? Da bør du vurdere å ta lærerutdanning.

De siste månedene har mangel på kvalifiserte lærere og lave søkertall til lærerutdanningene, vært et stadig tilbakevendende tema blant både politikere, byråkrater og fagfolk. At mangel på lærere er bekymringsfullt, det forstår de fleste. Vi ønsker jo alle at barna skal få det beste opplæringstilbudet, der de bor. Slik er det dessverre ikke. Det er godt dokumentert at det finnes store forskjeller på både kvaliteten og kompetansen mellom skoler, kommuner og fylker. Elevenes læringsutbytte varierer, lærerdekningen er ujevnt fordelt og på landsbasis er behovet for kvalifiserte lærere størst i de nordligste fylkene. I tillegg viser resultater fra nasjonale PISA-prøver at norske elever presterer svakere på alle de tre mestringsområdene (Udir 5.12.23). Så her må noe gjøres. En viktig faktor for å kunne lykkes er å sikre oss godt kvalifiserte lærere til elever på alle skoler, uavhengig av hvor de bor. Og for å lykkes med nettopp det trenger vi flere studenter som søker seg til - ja nettopp - lærerutdanningene.

Ok, sier du kanskje, men hvorfor i all verden skal jeg velge å bli lærer?

Vel, det er flere gode grunner til det. Visste du at skolen er av våre viktigste samfunnsinstitusjoner? Skolen og det opplæringstilbudet den skal gi elevene er viktig fordi opplæringa er med på å legge grunnlaget for framtiden. Det handler ikke utelukkende om fag, det handler om så mye mer. Skolens oppdrag er stort og innholdsrikt. I formålsparagrafen til Opplæringslova (1998) så uttrykkes det at opplæring blant annet skal, i samarbeid med heimen, åpne dører mot framtiden og verden. Opplæringa skal utvikle elevenes kunnskap, dugleik og holdninger slik at de kan mestre livene sine og delta i arbeid og i felleskap i samfunnet. Elevene skal lære å tenke kritisk, handle etisk og bli miljøbevisste. De skal få innsikt i kulturelt mangfold og kunne vise respekt for den enkeltes livssyn og overbevisning. Dette bare for å nevne noe. Slik er oppgaven til dagens lærere omfattende og ansvarsfull, men også lærerik og berikende. Og dette viktige samfunnsoppdraget starter allerede i barnehagen, før det videreføres i grunnskolen og deretter i videregående opplæring. Litt banalt egentlig, men det er jo nettopp derfor kvalifiserte lærere er så viktig, på alle nivå.

Hvordan kan elevene utvikle god etisk dømmekraft hvis de har lærere som verken har kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til det samme tema? Hvordan skape forståelse for sammenhenger i fagene hvis den som underviser selv kanskje ikke helt forstår sammenhengene? Uten kvalifiserte lærere vil det stå dårlig til med den mest grunnleggende kompetansen vi alle trenger som voksne, for å kunne ta gode valg i forhold til både deltagelse i samfunnet, utdanning og deretter yrkeskarriere. Vi vet jo hvordan det står til i land der manglende skolegang preger samfunnet som helhet.

Vi i Norge lever i et land preget av demokrati, åpenhet, gode velferdsordninger, velfungerende næringsliv med kvalifiserte arbeidstakere og et rettsvesen som vi har tillit til. Vi lever i et samfunn der leger, vaktmestere, ingeniører, frisører, advokater, anleggsarbeidere, forfattere, snekkere, professorer, kokker, oversettere, butikkmedarbeidere, renholdere osv osv sørger for at hjulene holdes i gang, og at vi stadig utvikler oss, forsker fram ny kunnskap, opptrer innovativt, bærekraftig og miljøvennlig. Dette kommer ikke av seg selv. Det er et konkret resultat av barn og unges rettigheter knyttet til grunnleggende opplæring, gitt av kvalifiserte lærere, som vi alle har rett på. Men nå mangler vi altså kvalifiserte lærere. Vi trenger flere.

Liker du folk? Liker du arenaer hvor det skjer mye, gjerne på en gang? Kan du tenke deg en arbeidshverdag preget av struktur, men som samtidig gir deg rom for både fleksibilitet og ulike former for aktiviteter?

Vil du være med på å legge et godt grunnlag for framtiden? Da må du søke på lærerutdanning – nå.