Millioner til nordisk skolehageprosjekt ved Nord universitet

Kåre Haugan viser frem skolehagen på campus Røstad.

Skolehagen som læringsarena: Dosent Kåre Haugan viser frem skolehagen ved Nord universitet sin campus Røstad i Levanger. Foto: Geir Gran.

Millioner til nordisk skolehageprosjekt ved Nord universitet
Nylig ble prosjektet Food education for the future tildelt 1,7 millioner kroner. Målet er å utvikle skolehager som læringsarenaer.

– Med disse midlene skal det blant annet bli utviklet skolehager som læringsarenaer innen matproduksjon og bærekraftig utvikling. Disse skal fungere som en støtte til læreres praksishverdag. En ny skolehage skal også bli etablert på campus Levanger.

Det sier Kåre Haugan, som er prosjektleder og til daglig dosent ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet.

– Skolehage blir her definert i vid forstand, som læringsarenaer i eller i nærheten av skoler. En skolehage trenger ikke å være en tradisjonell hage, men mer en læringsarena for bærekraftig matproduksjon og høsting, forklarer Haugan.

Bærekraftig utvikling og lokal matproduksjon

Regionalt, nasjonalt og globalt har bærekraftig utvikling blitt en viktig prioritet. Økt selvforsyning, lokal matproduksjon og bevaring av tradisjonskunnskap er sentrale elementer i prosjektet.

Tanken er å styrke kunnskap og bevissthet rundt disse temaene gjennom et lærende nettverk.

Å styrke kunnskap og bevissthet om høsting fra naturen, er naturlig når det gjelder lokal matproduksjon.

Kåre Haugan, prosjektleder

– Det å utforske og synliggjøre tradisjonskunnskap rundt dette, har et potensial som det er verd å rette fokus mot, forklarer Haugan.

Felles utfordringer i arktiske strøk

Det er felles utfordringer i de nordlige delene av de nordiske landene, når det gjelder matproduksjon, selvforsyningsgrad, klimaendringer og samfunnsmessige løsninger for å imøtekomme disse utfordringene.

Det er særlig de tverrnasjonale likhetene i arktisk klima, og utfordringene innen matproduksjon og høsting som prosjektet adresserer.

Forskning og kurs for lærere

«Food education for the future» er et Interreg Aurora-prosjekt, som er et helt nytt program i det europeiske Interreg-fellesskapet for grenseoverskridende samarbeid.

Prosjektet involverer de tre nordiske kommunene Bodø, Kalix og Korsholm, og de tre institusjonene Nord universitet, Luleå Tekniska Universitet og Natural Resources Institute, Finland. Sistnevnte er såkalt leading partner i prosjektet.

Nord universitet skal utvikle og tilby kurs innen skolehage og tradisjonskunnskap for lærere i disse kommunene, hvor formålet er å styrke kunnskap og ferdigheter på feltet. Dette inkluderer utvikling av læringsmateriell og workshops for erfaringsdeling.

Prosjektet vil også inkludere forskning på nordisk og samisk tradisjonsbruk av planter og dyr. Kunnskap herfra vil bli integrert i kursene.

– Samarbeidet på tvers av landegrensene skal bidra til å fremme utveksling av kunnskap og erfaringer knyttet til matproduksjon, selvforsyning og klimatilpasninger, sier Haugan.