Natalie stortrives med lærerutdanning

Natalie Dehli Strand
Natalie stortrives med lærerutdanning
Akkurat nå jeg sitter jeg med en følelse av at valget med å ta lærerutdanning er veldig riktig for meg, men det har vært en berg-og-dalbane, smiler Natalie Dehli Strand.

Natalie Dehli Strand (20) er student ved grunnskolelærerutdanninga 1. – 7. trinn på ved Nord universitet på Levanger. Hun trives på studiet, men ting gikk ikke helt som planlagt da hun skulle ut i praksis første gang.

- Som person er jeg selvsikker og trygg når det kommer til å stå foran folk å prate. Jeg følte meg derfor trygg i forkant av praksis, men den første timen jeg skulle undervise gikk imidlertid ikke slik jeg hadde planlagt, forklarer Natalie.

Med god støtte fra medstudenter og praksislærer Heidi på Nesheim skole på Levanger, ble neste time i praksis en langt bedre og tryggere opplevelse.

- Sånn er det jo når man jobber med barn, uforutsette ting skjer.

Etter den første timen kjente Dehli Strand at dette var skikkelig tungt, og tankene om lærerutdanning var riktig valg for meg kom. Dette kvernet i hodet til studenten helt til hun skulle ha ny time, denne gangen i norsk. - Jeg tok med meg erfaringene fra opplevelsen i den første timen og hadde en kjempefin opplevelse i påfølgende time, sier Natalie.

Planen var å bli sykepleier eller lege

Natalie hadde egentlig ikke tenkt å bli lærer. Med litt inspirasjon fra tv-serien Bones jobba hun målrettet mot helsefag. Ønsket om å jobbe innenfor helsefagene var også noen hun delte med de rundt seg.

- Jeg hadde fortalt om planene mine til slekt og venner, og på den måten også overbevist meg selv om at dette var det jeg ville, men kjente på et tidspunkt at dette egentlig ikke ble riktig.
Etter videregående skole bestemte hun seg for å jobbe et år for å få mer tid til å tenke over hvilken utdanning hun ville velge. Som skiftleder på Burger King fikk hun tid til å reflektere rundt utdanning- og yrkesvalg.

- Plutselig dukket tanken om å ta lærerutdanning opp i hodet mitt. Jeg har jo hatt mange fine lærere selv opp gjennom årene, og derfor har jeg nok hatt læreryrket litt i bakhodet, forklarer Dehli Strand.

Da Natalie fortalte slekt og venner om de nye tankene var tilbakemeldingene veldig positive.

- Mange rundt meg mente at dette ville passe meg veldig godt, og bedre enn en helsefaglig retning forklarer Natalie.

Studentbyen Levanger

Det var viktig for Dehli Strand å få en trygg start på voksenlivet. Hun ønsket derfor å ikke bo for langt unna Trondheim.

- Nord universitet er et mindre universitet, hvor jeg håpet å få knytta tettere bånd med medstudenter og lærere. Jeg var ikke så interessert i å sitte i et klasserom med over 100 medstudenter og en lærer som ikke aner hva jeg heter, forklarer Natalie.

Dehli Strand hadde også en forventning om at både studiemiljøet ville være bedre på et mindre universitet hvor du kjenner både medstudenter og lærere godt.

- Her på Levanger kan lærerne navnet på alle studentene og studiemiljøet er veldig bra. Jeg kan sende melding til hvem som helst i klassen min om hva som helst, og få svar. Det synes jeg er fint og betryggende, smiler Natalie.

Les mer om studentbyen Levanger.

Grunnskolelærerutdanning master 1 - 7

Studiepoeng: 300
Studieform: Heltid
Studielengde: 5 år
Studiested: Levanger

Her finner du informasjon om studiet.