– Nyttig å tre ut av lærerrollen

Trafikklærer og student foran bil

Verdifull videreutdanning: – For meg handler det om å få med seg en faglig tyngde inn i jobben, og en overordnet forståelse av at trafikk er langt mer enn det jeg sysler med til hverdags, sier Rune Lyngbø-Toftevåg (til venstre). Foto: Irene Sletvik

– Nyttig å tre ut av lærerrollen
For Rune Lyngbø-Toftevåg handlet ikke videreutdanning om å ønske seg et karriereskifte. Til det trives han alt for godt som trafikklærer.

– Men om det blir en master etter hvert, får tiden vise, sier Rune.

Etter 15 år som trafikklærer i Bergen og omegn trives han fortsatt svært godt i bilens passasjersete, med pedalsett og en lærevillig elev i førersetet.

Tilpasset full jobb

Men det var likevel noe som trigget lærelysten, da muligheten for å søke et samlingsbasert årsstudium innenfor fagfeltet trafikkpedagogikk og trafikksikkerhet dukket opp. Å være student på deltid samtidig som jobben skulle skjøttes, føltes overkommelig.

– Dette var i koronatiden, så det ble færre fysiske samlinger enn jeg hadde ønsket. Det er rart med det; fysisk samtale føles mer ekte, sier han.

Men sånn ble det, og i etterkant ser han tilbake på lærerike input som daglig beriker arbeidsdagen.

Trafikklærer Rune Lyngbø Toftevåg
Fikk faglig tyngde: Etter 15 år som trafikklærer var tiden inne for faglig påfyll. Valget falt på et årsstudium i trafikkpedagogikk og trafikksikkerhet. – Det har gjort meg til en mer reflektert trafikklærer, sier Rune Lyngbø-Toftevåg. Foto: Irene Sletvik

Mer reflektert trafikklærer

– Det handler om å få med seg en faglig tyngde inn i jobben, sier han. – En overordnet forståelse av at trafikk er langt mer enn det jeg sysler med til hverdags.

For nettopp det å kunne forklare og begrunne bedre, har han følt på etter endt studium.

Gjennom å ta av seg trafikklærerbrillene, og i overført betydning sette seg i stolen til dem som har planlagt og bygget veinettet han til daglig bruker, fikk Rune en bredere forståelse for hva som ligger bak valg som er gjort i planleggings– og byggeprosess.

– Det å kunne mer om hele veisystemet, dets oppbygging og tankene bak, gjør meg til en mer reflektert trafikklærer, sier han. – Jeg kan si at «dette ble konstruert slik fordi…», rett og slett fylle på med mer kunnskap.

Bevisst på arbeidsmetoder

– I tillegg ble vi drillet på veiledning, og gikk hakket videre innenfor trafikkpedagogikk. Begge fagfelt opplevdes som matnyttig, sier Rune Lyngbø-Toftevåg.

Han ser en stor fordel i å øke sin veiledningskompetanse.

– Studiet har gjort meg mer bevisst på arbeidsmetoder. Dette er noe som igjen gir større trygghet på at jeg gjør jobben som trafikklærer i henhold til læringsmål og intensjoner, avslutter Rune Lyngbø-Toftevåg.

Samlingsbasert årsstudium over to år: Påbygging til bachelor i trafikkpedagogikk og trafikksikkerhet

  • Dette er studiet for deg som allerede er trafikklærer, men som gjerne vil oppgradere din kompetanse og kvalifisere deg for ulike jobber innen trafikkopplæring og trafikksikkerhet.
  • Gjennom dette studiet får du kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innen ulike aspekter ved trafikkfag, pedagogikk, psykologi, sosiologi, forskningsmetoder og trafikksikkerhetsarbeid.
  • Studiet er et deltidsstudium som varer i to år. Du får 60 studiepoeng fordelt på fem emner. Studiet har både samlinger på campus Stjørdal og nettsamlinger. Det er også mulig å ta et utenlandsopphold i Finland eller Estland.
  • Du kvalifiserer deg til å kunne søke på stillinger som trafikksikkerhetsrådgiver, trafikkplanlegger eller trafikkontrollør.
  • Gjennom dette studiet kan du kvalifisere deg til å søke på et masterprogram, eksempelvis Master i kunnskapsledelse (Nord) eller Master i yrkesdidaktikk (NTNU).

>> Les mer på studieprogramsiden

Kontaktperson