Ofrer nattesøvn for å bli barnehagelærere

To studenter og leder for barnehagelærerutdanningen smiler
Ofrer nattesøvn for å bli barnehagelærere
Nordland fylke skriker etter kvalifiserte barnehagelærere. Værøy kommune har klart å skrape sammen nok penger og jobber med å skaffe vikarer, slik at to av deres ansatte kan ta utdanning ved Nord.

Bodø, ei sen august-natt i 2023: Carina Torstensen (39) og Ida Petrine Rånes (42) ankommer Bodø med båt fra Værøy. De har reist siden klokken 21.00 kvelden før. De må ta båt eller helikopter for å komme seg til Bodø.

I dag har de sin første dag på barnehagelærerutdanningen.

Fra barnehage til første skoledag

Begge er utdannet som barne- og ungdomsarbeidere. Begge jobber som pedagogiske ledere på dispensasjon. Begge har lenge tenkt på å få utdannelse, men har ikke klart å få det til. Før nå.

Med tre barn jeg er alene med og full jobb, har det ikke vært enkelt å kaste seg ut i det, sier Carina Torstensen, som er ærlig på at dette ikke hadde vært mulig uten støtten fra arbeidsgiveren Værøy kommune.

Ida Petrine Rånes (t.v) og Carina Torstensen er spente på første studiedag.

Økonomisk støtte er avgjørende

Værøy kommune i øygruppen Lofoten har over flere år slitt med å få tak i kvalifiserte pedagoger til den eneste barnehagen på øya. Beathe Jenssen er styrer i Værøy barnehage. Hun trodde ikke noen skulle lytte til deres lille øys behov, men hun tok feil:

Det at vi nå får Carina og Ida inn i utdanningsløp, er et resultat av et skikkelig lagarbeid mellom Nord universitet, Værøy kommune og Statsforvalteren i Nordland, forteller hun engasjert.

Hun kan ikke få skrytt nok av samarbeidet med Statsforvalteren, som virkelig har lyttet til deres utfordringer. De tilbyr svært gunstige tilretteleggingsmidler, som gjør det mulig for kommunen og studentene å få gjennomført utdanningen uten for mange økonomiske tap.

Mens Ida og Carina er på samling i Bodø, må vi ha inn dyktige vikarer. Dette koster, og forhåpentligvis vil midlene fra Statsforvalteren dekke dette inn.

Nord er gull

Jenssen er også full av superlativer når det gjelder Nord universitet og hvordan de har møtt barnehagens behov hva gjelder spesielt praksis, som det er ganske strenge lover og regler rundt.

Hun forteller at Nord møtte dem og endret regelverket slik, at studentene kan ha mye av praksisen på Værøy. Det gjør det mulig for disse to å gjennomføre studiet.

Med tre barn, jobb og forpliktelser kan du ikke bare forlate hjemmet ditt for å ha praksis i en annen barnehage, sier Jenssen.

Fleksible ordninger for praksis

Elin Børve er faggruppeleder for barnehagelærerutdanninga ved Nord. Hun er glad for å ønske de to studentene velkommen i Bodø. Børve er tydelig på at Nord må være fleksibel når det gjelder å imøtekomme studentenes behov. Dette gjelder særlig studenter som bor i distriktene og har jobb og familie.

For å kunne stimulere enda flere til å ta utdanning, og så lenge det er faglig forsvarlig, bør vi kunne tilby studentene å ha praksis i egen barnehage i mye større grad enn vi gjør i dag, sier Børve.

Værøy barnehage er nå blitt godkjent som praksisbarnehage. Det er utelukkende positivt for den faglige kvaliteten i barnehagen, og dermed for hele øysamfunnet. Børve mener studentene må sees på som ressurser mens de er i praksis.

Som student er du inne med et annet blikk. Det er en styrke for barnehagen som en lærende organisasjon å ha studenter i praksis, sier Børve, som ønsker flere avtaler med barnehager i Nordland.

"Ho mor" fikser

Både Rånes og Torstensen snakker varmt om arbeidsgiveren og leder i barnehagen Beathe Jenssen. De to studentene setter også pris på muligheten til at de får gjøre dette sammen.

Beathe, eller «ho mor» som vi kaller henne, har virkelig stått på og gjort en super jobb med å få til gode avtaler og trygge rammer, for at denne utdanningen er mulig for oss å gjennomføre. En stor bonus er det selvfølgelig at vi får gjøre dette sammen, Ida og jeg, sier Torstensen.

Ida Petrine Rånes (t.v), styrer Beathe Jenssen og Carina Torstensen utenfor Værøy barnehage. Foto: Privat.

Støtte hjemmefra er avgjørende

Rånes er enig med sin kollega og medstudent, og sier det er kombinasjonen av alt som gjør at hun tok valget om å ta utdanningen nå.

Det er jo en helt unik mulighet vi har fått med full lønn under utdanning. Mye av praksisen får vi i egen barnehage, og vi har en styrer som stiller opp og ordner for oss med hva enn det måtte være, sier Rånes.

Hun legger til at god støtte hjemmefra og svigerforeldre som stiller som barnevakt når mannen er på havet, gjør at hun nå gleder seg til å starte.

Jeg tror det kommer til å bli både slitsomt og lærerikt å kombinere jobb, familieliv og studier. Men at vi er to som gjør dette sammen, hjelper på motivasjonen. Jeg har trua på at vi sammen skal klare dette bare godt, sier en smilende Rånes med bekreftende nikk fra Torsteinsen.