
Barnehagelærerutdanning, deltid
Bli barnehagelærer! Studiet går over fire år på deltid. Du får solid faglig kunnskap, kreativitet og blir klar for pedagogisk arbeid i barnehage.
Om studiet
Har du lyst på en jobb der du kan få utviklet deg selv? Et yrke som byr på glede, kreative utfordringer og interessante oppgaver?
Som barnehagelærer er du med på å lede pedagogisk arbeid i barnehagen. Du støtter barnas utvikling i en viktig periode i livene deres. En barnehagelærer har også nær kontakt med barn og foresatte, og samarbeider tett med kolleger.
Barnehagelærerutdanningen består av ulike tverrfaglige emner. I løpet av studietiden vil du ha 20 ukers praksis. Studiet kvalifiserer blant annet til pedagogisk arbeid i barnehage og skolefritidsordning.
Det krever mye å gi barn de beste mulighetene for lek, læring og omsorg. Derfor utdanner vi barnehagelærere med solid faglig kunnskap, engasjement, kreativitet og yrkesforståelse.
Dette er en nett- og samlingsbasert deltidsutdanning som går over fire år. Her har du også mulighet til å søke deg inn på Arbeidsplassert barnehagelærerutdaning om du har en fast tilsetting i en barnehage. Se mer informasjon i eget menyvalg under.
Studiet går parallelt på fem studiesteder, Bodø, Levanger, Nesna, Støren og Vesterålen. Samlingsdatoene vil imidlertid være ulike. Se fanen «Samlinger» for mer informasjon.
Hva kan du jobbe som?
Barnehagelærerutdanning kvalifiserer deg til arbeid som barnehagelærer og pedagogisk leder i en barnehage. Du kan også bli leder i barnehagen, i skolefritidsordningen og andre barnerelaterte virksomheter, som for eksempel innen barnevernet.
Som barnehagelærer kan du ha rådgivende, administrative eller ledende stillinger innenfor kommunal og statlig virksomhet.
Det er planlagt tre fysiske samlinger i halvåret, og hver samling varer fire dager. I tillegg er det fastsatte undervisningsdager (mellom 5-7 samlingsdager) som foregår som nettundervisning. Det vil foregå mellomarbeid underveis i studiet.
Aktivitetene vil være gruppearbeid, individuelle oppgaver, veiledning, selvstudium. I tillegg tilbys det nettressurser i form av forelesninger og andre ressurser som legges inn i læringsrommet som kan sees når det passer for studenten.
Samlingsplanene for de respektive studiestedene kull 2025 (med forbehold om feil og endringer):
Bodø
Høst 2025
Uke 33: mandag 11. august – torsdag 14. august (samling på campus)
Uke 36: onsdag 3. september (nettundervisning)
Uke 37: mandag 8. september – torsdag 11. september (samling på campus)
Uke 38: onsdag 17.september (nettundervisning)
Uke 41: onsdag 8. oktober (nettundervisning)
Uke 42: mandag 13. oktober – torsdag 16. oktober (samling på campus)
Uke 44: onsdag 29. oktober (nettundervisning)
Uke 45: Praksis hele uka
uke 46: Praksis hele uka
Uke 48: onsdag 26. november (nettundervisning)
Vår 2026
Uke 03: mandag 12. januar – torsdag 15. januar (samling på campus)
Uke 04: onsdag 21. januar (nettundervisning)
Uke 06: onsdag 4. februar (nettundervisning)
Uke 08: onsdag 18. februar (nettundervisning)
Uke 09: mandag 23. februar – torsdag 26. februar (samling på campus)
Uke 11: onsdag 11. mars (nettundervisning)
Uke 13: onsdag 25. mars (nettundervisning)
Uke 15: Praksis hele uka
Uke 16: Praksis hele uka
Uke 17: Praksis hele uka
Uke 18: Praksis 1 dag
Uke 19: mandag 4. mai – torsdag 7. mai (samling på campus)
Uke 20: onsdag 20. mai (nettundervisning)
Levanger
Høst 2025
Uke 33: mandag 11.august - torsdag 14.august (samling på campus)
Uke 36: torsdag 4.september (nettundervisning)
Uke 37: torsdag 11.september (nettundervisning)
Uke 38: mandag 15.september - torsdag 18.september (samling på campus)
Uke 40: torsdag 2.oktober (nettundervisning)
Uke 42: Praksis hele uka
Uke 43: Praksis hele uka
Uke 44: torsdag 30.oktober (nettundervisning)
Uke 45: mandag 3.november - torsdag 6.november (samling på campus)
Uke 46: torsdag 13.november (nettundervisning)
Vår 2026
Uke 2: torsdag 8.januar (nettundervisning)
Uke 4: mandag 19.januar - torsdag 22.januar (samling på campus)
Uke 5: torsdag 29. januar (nettundervisning)
Uke 7: torsdag 12.februar (nettundervisning)
Uke 9: mandag 23.februar - torsdag 26.februar (samling på campus)
Uke 10: torsdag 5.mars (nettundervisning)
Uke 15: Praksis hele uka
Uke 16: Praksis hele uka
Uke 17: Praksis hele uka
Uke 18: Praksis en dag
Uke 19: torsdag 7.mai (nettundervisning)
Uke 20: mandag 11. mai - torsdag 14. mai (samling på campus)
Nesna
Høst 2025
Uke 34: mandag 18.august - torsdag 21.august (samling på campus)
Uke 36: onsdag 3.september (nettundervisning)
Uke 37: mandag 8.september - torsdag 11.september (samling på campus)
Uke 38: onsdag 17.september (nettundervisning)
Uke 41: onsdag 8.oktober (nettundervisning)
Uke 43: mandag 20.oktober - torsdag 23.oktober (samling på campus)
Uke 44: onsdag 29.oktober (nettundervisning)
Uke 45: Praksis hele uka
Uke 46: Praksis hele uka
Uke 48: onsdag 26.november (nettundervisning)
Vår 2026
Uke 3: mandag 12.januar - torsdag 15.januar (samling på campus)
Uke 4: onsdag 21.januar (nettundervisning)
Uke 6: onsdag 4.februar (nettundervisning)
Uke 8: onsdag 18.februar (nettundervisning)
Uke 9: mandag 23.februar- torsdag 26.februar(samling på campus)
Uke 11: onsdag 11.mars (nettundervisning)
Uke 13: onsdag 25.mars (nettundervisning)
Uke 15: Praksis hele uka
Uke 16: Praksis hele uka
Uke 17: Praksis hele uka
Uke 18: Praksis en dag
Uke 19: mandag 4.mai- torsdag 7.mai (samling på campus)
Uke 20: onsdag 13.mai (nettundervisning)
Støren
Høst 2025
Uke 34: mandag 18.august - torsdag 21.august (samling på Støren)
Uke 36: torsdag 4.september (nettundervisning)
Uke 37: torsdag 11.september (nettundervisning)
Uke 39: mandag 22.september - torsdag 25.september (samling på Støren)
Uke 40: torsdag 2.oktober (nettundervisning)
Uke 42: Praksis hele uka
Uke 43: Praksis hele uka
Uke 44: torsdag 30.oktober (nettundervisning)
Uke 46: torsdag 13.november(nettundervisning)
Uke 47:mandag 17.november - torsdag 20.november (samling på Støren)
Vår 2026
Uke 2: torsdag 8.januar (nettundervisning)
Uke 3: mandag 12.januar - torsdag 15.januar(samling på Støren)
Uke 5: torsdag 29.januar (nettundervisning)
Uke 7: torsdag 12.februar (nettundervisning)
Uke 10: torsdag 5.mars (nettundervisning)
Uke 11: mandag 9.mars - torsdag 12.mars (samling på Støren)
Uke 15: Praksis hele uka
Uke 16: Praksis hele uka
Uke 17: Praksis hele uka
Uke 18: Praksis en dag
Uke 19: torsdag 7.mai (nettundervisning)
Uke 20: mandag 11.mai - torsdag 14.mai (samling på Støren)
Vesterålen
Høst 2025
Uke 35: mandag 25. august – torsdag 28. august (samling på campus)
Uke 36: onsdag 3. september (nettundervisning)
Uke 38: onsdag 17.september (nettundervisning)
Uke 39: mandag 22. september – torsdag 25. september (samling på campus)
Uke 41: onsdag 8. oktober (nettundervisning)
Uke 42: mandag 13. oktober – torsdag 16. oktober (samling på campus)
Uke 44: onsdag 29. oktober (nettundervisning)
Uke 45: Praksis hele uka
uke 46: Praksis hele uka
Uke 48: onsdag 26. november (nettundervisning)
Vår 2026
Uke 04: onsdag 21. januar (nettundervisning)
Uke 05: mandag 26. januar – torsdag 29. januar (samling på campus)
Uke 06: onsdag 4. februar (nettundervisning)
Uke 08: onsdag 18. februar (nettundervisning)
Uke 09: mandag 23. februar – torsdag 26. februar (samling på campus)
Uke 11: onsdag 11. mars (nettundervisning)
Uke 12: mandag 16. mars – torsdag 19. mars (samling på campus)
Uke 13: onsdag 25. mars (nettundervisning)
Uke 15: Praksis hele uka
Uke 16: Praksis hele uka
Uke 17: Praksis hele uka
Uke 18: Praksis 1 dag
Uke 19: mandag 4. mai – torsdag 7. mai (samling på campus)
Uke 20: onsdag 20. mai (nettundervisning)
I løpet av studiet skal du ha 100 dager praksis. Studenter som starter opp høsten 2025 ved nett– og samlingsbasert barnehagelærerutdanning har mulighet til å gjennomføre opp til 50 dager praksis på egen arbeidsplass. Studenter som tar arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning skal ha minimum 50 dager praksis i barnehagen de er ansatt i.
Praksis er en viktig del av utdanningen, og den er obligatorisk. Les mer om praksis her.
Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse.
Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.
For barnehagelærerutdanning regnes følgende som relevant yrkeserfaring og utdanning ved vurdering av realkompetanse:
Yrkespraksis innen helse-, omsorg-, sosial- eller undervisningssektor eller tilsvarende, der du har arbeidet med barn/ungdom som er 18 år eller yngre, som for eksempel barnehage, barnevernsinstitusjon, skolefritidsordning eller grunnskole.
Videregående skole som er relevant i forhold til utdanningen, som for eksempel barne- og ungdomsarbeider.
Det kreves politiattest (barneomsorgsattest).
Barnehagelærerutdanning gir grunnlag for å starte på ulike mastergradstudier. Ved Nord universitet har vi to masterstudier som du som barnehagelærer kan søke deg inn på.
Etter fullført barnehagelærerutdanning skal kandidaten ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse, som grunnlag for pedagogisk arbeid i barnehagen og videre kompetanseutvikling og utdanning på mastergradsnivå.
Kunnskaper
Kandidaten:
- har kunnskap om barnehager i Norge, herunder barnehagens egenart, historie, samfunnsmandat, lovgrunnlag og styringsdokumenter.
- har bred kunnskap i pedagogikk og i barnehagens fagområder, om ledelse og tilrettelegging av pedagogisk arbeid og om barns lek og læringsprosesser.
- har bred kunnskap om hvordan barns danning foregår, om moderne barndom, barnekultur, barns ulike oppvekstvilkår, bakgrunn og utvikling i et samfunn preget av språklig, sosialt, religiøst, livssynsmessig og kulturelt mangfold.
- har bred kunnskap om barns språkutvikling, flerspråklighet, sosiale, fysiske og skapende utvikling og gryende digitale-, lese-, skrive og matematikkferdigheter.
- har bred kunnskap om barns rettigheter og om hva som kjennetegner et inkluderende, likestilt, helsefremmende og lærende barnehagemiljø.
- skal ha kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk.
- kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings og utviklingsarbeid med relevans for barnehagelærerprofesjonen og kan oppdatere sin kunnskap innen fagområdet.
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan bruke sin faglighet og relevante resultater fra FoU til å lede og tilrettelegge for barns lek, undring, læring, og utvikling og til å begrunne sine valg.
- kan vurdere, stimulere og støtte ulike barns allsidige utvikling i samarbeid med hjemmet og andre relevante instanser.
- kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek, læring og formidling.
- kan vurdere, stimulere og støtte barns ulike evner, og ta hensyn til barns ulike bakgrunn og forutsetninger.
- kan fremme kreative prosesser og kultur og naturopplevelser, med fokus på barns skapende aktivitet, helhetlige læring og opplevelse av mestring.
- kan anvende relevante faglige verktøy, strategier og uttrykksformer i egne læringsprosesser, i pedagogisk arbeid, i samhandling med hjemmet og relevante eksterne instanser.
- kan identifisere særskilte behov hos enkeltbarn, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglig og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste.
- kan lede og veilede medarbeidere, reflektere kritisk over egen praksis og justere denne under veiledning.
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling.
Generell kompetanse
Kandidaten:
- har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger, særlig knyttet til ansvar, respekt og maktperspektiver.
- kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere, og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver i tråd med etiske krav og retningslinjer, og med utgangspunkt i forsknings og erfaringsbasert kunnskap.
- mestrer norsk språk, både bokmål og nynorsk, på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng.
- kan trekke globale, nasjonale, regionale, lokale og flerkulturelle perspektiver, preget av respekt og toleranse, inn i barnehagens arbeid.
- har endrings og utviklingskompetanse, kan lede pedagogisk utviklingsarbeid og bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser for fremtidens barnehage.
- kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig, kan delta i faglige diskusjoner innenfor utdanningens ulike fagområder og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre.
Hvis du har minimum 25 prosent fast stilling i en barnehage gjennom hele studietiden (fire år), og barnehagen din ønsker å ha et tettere oppfølgingsansvar av deg, kan du etter eget ønske bli knyttet til det som kalles Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning.
Barnehagen du jobber i forplikter seg da til et utvidet veiledningsansvar, og det må skrives en kontrakt mellom barnehagen og Nord universitet. Man skal da gjennomføre 50% av praksis i egen barnehage.
Du får mer informasjon om dette ved studiestart.
Kostnader til semesteravgift og pensumlitteratur.
Kostnader til transport kan tilkomme ved obligatoriske undervisningsaktiviteter utenfor studiestedet, som i naturen, ved kulturinstitusjoner o.l.
Dekking av kostnader knyttet til gjennomføring av praksis i barnehagelærerutdanningen reguleres av Retningslinjer for økonomisk tilskudd til studenter som gjennomfører praksisstudier ved Nord universitet.

Starter desentralisert barnehagelærerutdanning på Støren
Barnehagelæreryrket er ikke bare for kvinner
