Økt satsing på mat og helse ved Nord universitet

Studenter ved Mat og helse jobber på undervisningskjøkkenet.

PRAKTISK UNDERVISNING: Universitetslektor Grete Modell Grande sammen med studenter på undervisningskjøkkenet. Foto: Ole Johan Ramfjord.

Økt satsing på mat og helse ved Nord universitet
Med et oppgradert og moderne undervisningskjøkken og ei ny videreutdanning, satses det på faget mat og helse ved Nord universitet.

– Hvordan viser du elever ulike kutteteknikker eller lærer dem å skylle vekk jord fra en purreløk? Førsteamanuensis Camilla Sandvik forteller om studiet Mat og helse som tilbys ved Nord universitet i Levanger.

Studieprogrammet kan tas som en del av ei lærerutdanning eller som videreutdanning og består av to, sammenhengende deler.

– Studiet har en teoretisk del der studentene lærer å sette sammen et sunt kosthold og det de ellers må kunne for å undervise i faget mat og helse. Og så er det en praktisk del der de ikke bare lærer å lage mat, de skal jo også lære seg å lære bort det å lage mat som gir grunnlag for god helse, forteller Sandvik.

Moderne undervisningskjøkken

Høsten 2023 ble det åpna et nytt og moderne undervisningskjøkken ved Nord universitet i Levanger. Kjøkkenet er universelt utforma og har utsikt både mot fjorden og kulturlandskapet.

– Undervisningskjøkkenet er godt utstyrt, som gjør at vi kan drive utforskende og variert undervisning. Vi har tilgang til tekniske og digitale hjelpemidler som kjøkkenmaskiner, blendere, Ipad og utstyr for å ta bilder av maten. Vi har også en automatisk urtedyrker, forteller universitetslektor Grete Modell Grande.

– Selv om vi for det meste lager små porsjoner av det vi prøver ut av retter, kan vi også lage mat til mange. Vi har for eksempel ni stekeovner og fem komfyrtopper, som gjør at vi kan lage mange ulike retter samtidig.

Camilla Sandvik avbildet i en døråpning, flankert av plakat for studiet Mat og helse og blomster
ØNSKER VELKOMMEN: Camilla Sandvik ønsker studenter velkommen til å søke Mat og helse. Foto: Grete Modell Grande.

Egen skolehage og samisk gamme

På universitetsområdet i Levanger er det også en skolehage som brukes i undervisninga. Her kan studentene lære om hva som dyrkes over og under jorda. I tillegg byr hagen på friske urter som kan brukes i matlaginga gjennom semesteret.

– Rett før høstferien høster vi råvarene som er igjen i skolehagen og tar dem inn på undervisningskjøkkenet. Så ser vi hva vi kan lage, kombinert med det vi allerede har på kjøla og tørrvarelageret. Slik får vi øvd på utforskende undervisning, og det setter studentene stor pris på, forteller Camilla Sandvik.

Studentene får også undervisning i en sørsamisk torvgamme som står på campus.

– Vi prøver så godt vi kan å ivareta det ansvaret vi har for å formidle sørsamisk mat og matkultur, sier Sandvik.

Tilbereding av mat over åpen ild i ei sørsamisk gamme.
SAMISK MATKULTUR: Matlaging over åpen ild i den sørsamiske torvgamma på campus i Levanger. Foto: Roger Grostad.

Blandet studentgruppe

Det at Mat og helse har ulike målgrupper gjør at studentgruppa består både av grunnskolelærerstudenter og voksne studenter som jobber som lærere i grunnskolen.

– Disse har litt mer erfaring fra skolen, kjenner elevmassen bedre og vet hvor lang tid ting tar. I mat- og helsefaget må ting avsluttes i de praktiske øktene, og det å få følelse med tidsaspektet i faget tenker vi er veldig viktig, sier Sandvik.

Ny videreutdanning

Fra høsten av kommer det et nytt studietilbud, videreutdanninga Mat og helse 2.

– Denne er skreddersydd for folk som allerede jobber i skolen og som har Mat og helse 1 eller tilsvarende. Studentene kan ta 30 studiepoeng over ett år, forteller Camilla Sandvik.

Det blir digital undervisning og to samlinger i semesteret. Studentene kan velge å delta på samlinger enten i Levanger eller i Bodø, ut fra det som passer best.

– Vi håper på mange søkere til det nye nett- og samlingsbaserte videreutdanningstilbudet vårt, sier Camilla Sandvik.

Mat og helse

Få kompetanse til å undervise i Mat og helse. Studiet kan inngå i ei lærerutdanning eller tas som videreutdanning.

• Oppstart: Høst 2024
  • Studiepoeng: 30
  • Søknadsfrist: 15. april 2024

Mer om studiet:

Mat og helse (nord.no)

Mat og helse 2

Studiet er en fleksibel og desentralisert videreutdanning i mat og helse, skreddersydd for de som allerede underviser i faget i skolen.

• Oppstart: Høst 2024
  • Studiepoeng: 30