Ole og Dag velger akkurat som mamma og bestefar

To menn foran vegg med bilder
Ole og Dag velger akkurat som mamma og bestefar
Når Trafikklærerutdanningen i Stjørdal feirer sine første 50 år, er det ekstra stas når du som ny student finner bilder av både bestefar, mor og stefar på skryteveggen.

– Kan det være dette årskullet? Eller dette?

Jakten på bestefar

Mens vestibylen på trafikkavdelingen ved Nord universitet i Stjørdal fylles av folk som samles for å markere at trafikklærerutdanningen i år runder et halvt århundre, går et par av studentene rundt og tar en fin-titt på bildene som har fått plass på skryteveggen i andre etasje.

Der henger tradisjonen tro klassebilder av alle uteksaminerte årskull. Portrettene er ikke akkurat prangende. Her må det leses med lys og lykte.

Ole Trønningsdal (28) og broren Dag Trønningsdal (27) leter nemlig etter bilder av sin bestefar, Dagfinn Trønningsdal. Han gikk ut i et av de første årkullene.

– Vi finner nok mamma her også, og stefaren vår, ler de to.

Oppvokst med trafikkskole

For sånn henger det altså sammen, at brødreparet fra Nesodden har valgt å følge i både mammas og bestefars bilspor.

– Vi er oppvokst med prat om rundkjøringer og kantkjørte felger rundt middagsbordet, forteller de to.

Nå ser de en framtid i bedriften som har vært i familiens eie siden bestefar Dagfinn Trønningdal startet kjøreskole på Nesodden i 1982. Mamma Kirsti Trønningsdal valgte å gå samme vei som sin far, og da hun til alt overmål traff guttenes stefar, Thomas Jensen, under utdanningen, ble de slik at de to startet som kjørelærere i 1998, og overtok driften av kjøreskolen etter hvert, forteller de ferske trafikklærerstudentene.

– Ja, vi ble tidlig vant til ekstra pedalsett i bilen, forteller de to, og det er klart at med to kjørelærere i huset ble det referert til en del morsomme – og mindre morsomme episoder, uten navn da, selvfølgelig.

Nytt team snart klart

Mange mennesker i myldreområde sett fra luften
Grunn til å feire: I år er det 50 år siden trafikklærerutdanningen så dagens lys i Norge. Dette ble behørig markert ved Nord universitet i Stjørdal nylig. Foto: Bjørnar Leknes.

Bestefar Trønningsdal skulle altså bli av 3750 trafikklærerstudenter som så langt er uteksaminert fra Stjørdal. I dag er studiet svært populært, med hele tre søkere per studieplass.

De to brødrene har store forventninger til både teoretisk og praktisk opplæring, og har framover en plan om å drive kjøreskole sammen.

«Team Kirsti og Thomas», står det i dag med lett synlige bokstaver på bilene som kjører på Nesodden og området rundt. Kanskje blir det nytt team på bilene etter hvert, for Ole og Dag har bare møtt på applaus etter at det ble klart at de ønsket å følge i familiens bilspor.

På spørsmål om hva som er den viktigste grunnen til at de har valgt å bli trafikklærere, bortsett fra at de har en sikker jobb i vente, kommer svaret kontant:

– Vi liker å jobbe med mennesker.

Ansattbilde: Rikke Mo Veie
Leder trafikkfag Studiestedsleder