– Politisk analyse og forståelse for internasjonal sikkerhetspolitikk er uvurderlig kompetanse

Portrettbilde av Lisa Fredriksen

Lisa Fredriksen jobber med cybersikkerhet hos Deloitte i Købehavn. Foto: Deloitte

Det sier Lisa Fredriksen (27) etter å ha studert bachelor i internasjonale relasjoner ved Nord universitet.

– Jeg valgte studiet fordi jeg var veldig interessert i sikkerhetspolitikk, internasjonal politikk og hvordan moderne historie påvirker dagens verdensbilde. Studiet kunne tilby et bredt spekter av spennende fag, som dermed ga en veldig god innføring innen mange interesseområder.

– Siden det er så bredt, har man «uendelige» muligheter med tanke på videre spesialisering og potensielle arbeidsplasser. Dette var veldig positivt og avgjørende for min del, da jeg hadde lyst til å studere så mange forskjellige emner.

Jobber med cybersikkerhet

Lisa jobber som konsulent innen strategi, cybersikkerhet og risikostyring hos Deloitte i København.

– Å være konsulent kan bety alt fra A til Å, men i bunn og grunn så hjelper vi kunder med å løse spesifikke problemstillinger som de sitter med, gjennomfører større transformasjons- og implementeringsprosjekter, eller ved å være utlånt arbeidskraft. Til syvende sist så arbeider vi med å hjelpe kunder med å styrke deres cybersikkerhet og motstandsdyktighet, slik at de er bedre rustet til å håndtere sikkerhetshendelser, samt sikre forretningskontinuitet.

– For min del, så har typiske prosjekter handlet om å gjennomføre trussel- og risikovurderinger, implementere sikkerhetskontroller og risikohåndteringsstrategier, samt å evaluere alt fra etterlevelse (compliance) med EU-direktiver eller cybersikkerhetsstandarder, til kunders reelle cybersikkerhetsnivå.

Forståelse for internasjonal politikk og sikkerhetsbildet er veldig nyttig kunnskap

Etter endt bachelorgrad gikk Lisa videre til å studere en master i sikkerhetsledelse og risikostyring. Hun trekker frem hvordan bachelorgraden i internasjonale relasjoner var relevant for henne både med tanke på videre utdanning og karrierevalg.

– For meg var bachelorgraden i internasjonale relasjoner en meget relevant og nyttig vei inn til mastergraden min i sikkerhetsledelse og risikostyring (Security Risk Management), som var spesialiseringen jeg også endte med å jobbe med.

– Jeg vil spesielt fremheve politisk analyse, en forståelse for internasjonal sikkerhetspolitikk og konflikter, samt mer generelle akademiske egenskaper som uvurderlig kompetanse som jeg definitivt har tatt med meg videre fra bachelorgraden. Kritisk tenkning, akademisk skriving og evnen til å se en større helhet har vært helt essensiell kunnskap.

Man lærer om alt fra politisk teori, moderne historie, statsvitenskap, internasjonale konflikter og terrorisme, sikkerhetspolitikk, bistand og utvikling, til politisk økonomi.

Lisa Fredriksen

Et spennende og relevant fagfelt

Lisa anbefaler varmt bachelorstudiet i internasjonale relasjoner til andre.

– Jeg vil anbefale andre å studere internasjonale relasjoner fordi studiet danner et utrolig godt og bredt fundament, hvor man lærer om alt fra politisk teori, moderne historie, statsvitenskap, internasjonale konflikter og terrorisme, sikkerhetspolitikk, bistand og utvikling, til politisk økonomi.

– Det er et ekstremt spennende og relevant fagfelt, som virkelig gir uendelige muligheter med hensyn til videre utdanning og arbeidsmuligheter.

Engasjerende studiemiljø

Lisa forteller at studiemiljøet ikke var så stort, men desto mer sammensveiset ble klassen.

– Fordelen med et litt mindre studiemiljø er at man blir godt kjent med alle medstudentene, får en personlig relasjon til foreleserne, samt ekstremt god oppfølging.
Det var også veldig gode muligheter til å engasjere seg i studentorganisasjoner og politiske/ideelle organisasjoner, som virkelig er lærerikt. Det byr på mye sosialt og teller svært positivt når man senere skal søke praktikantopphold eller jobb.

– Ut over det var det mye sosialt på universitetet, som konserter, quiz på studentbaren, aktiviteter med idrettslag eller fine turer i Bodø og omegn.

Test ut potensielle arbeidsplasser

Engasjement er også noe Lisa fremhever som et tips til nye studenter.

– Å engasjere seg i studentorganisasjoner eller andre ideelle organisasjoner gir ofte fantastiske muligheter for å lære, danne et bredt nettverk, få relevant erfaring, samt å delta i mange sosiale aktiviteter.

– Jeg vil også anbefale alle studenter å prøve å få en studierelevant jobb, praktikantstilling eller tilsvarende. Ikke bare gir det god arbeidserfaring, men det lar deg «teste ut» potensielle arbeidsplasser eller roller, som kan være verdifullt når man senere skal velge en fremtidig spesialisering eller begynne å søke jobb, avslutter Lisa Fredriksen.

Bachelor i internasjonale relasjoner

• Studiepoeng: 180