Rebekka fra Trondheim har fått et stort hjerte for Nord

Kvinnelig student ute foran universitetsbygg, overskyet og vinter. Foto

Fremtidig idrettslærer: Rebekka Wangberg (22) fra Trondheim er masterstudent på lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag ved Nord universitet i Levanger. Foto: Bjørnar Leknes.

Rebekka fra Trondheim har fått et stort hjerte for Nord
Etter en tung start, har hun forelsket seg i både byen, folket og universitetet.

– Da jeg kom hit, hadde jeg hjemlengsel i to lange uker og ville bare flytte hjem igjen. Men jeg ble heldigvis overtalt til å prøve lenger, og det er jeg ekstremt glad for. Studielivet her byr på så mange fordeler, og for meg er miljøet og faglærerne det aller viktigste.

Det sier 22 år gamle Rebekka Wangberg fra Trondheim. Hun beskriver Levanger, med sine 20 000 innbyggere, som en koselig og ganske rolig by.

– Byen er større enn jeg trodde. Her har du alt det du trenger, som kjøpesenter, caféer og bruktbutikker. Togstasjonen er dessuten kloss inntil campus, og campus er ei perle i seg selv.

– Jeg hadde nylig med to venninner hit, og viste dem rundt. De ble veldig begeistra, og sa «Herregud, det er jo som på film». Det er rett og slett veldig fint og koselig her.

Drømmer om å bli idrettslærer

To jenter på tur som sitter på bakken ved en elv. Foto
På bølgelengde: – Klassen min og faglærerne mine er helt fantastiske. Så selv om jeg flytter tilbake til Trondheim til sommeren, er det uaktuelt å bytte studiested eller universitet. Jeg pendler med glede, sier Rebekka Wangberg (til høyre). Til venstre hennes medstudent Rikke Lossius. Foto: privat.

Det er lett å se at hun mener hvert eneste ord. Hun smiler med hele seg, og må le av sin egen entusiasme.

Wangberg tok høsten 2022 fatt på lektorutdanning i kroppsøving og idrettsdag ved Nord i Levanger. Masterutdanningen går over fem år, og ble et naturlig valg for Trondheims-jenta.

– Jeg gikk idrettsfag selv på videregående skole. Og det er idrettslærer jeg aller helst vil bli. Jeg har vært svømmetrener både for barn og ungdom, og trives veldig med det. Dessuten har jeg en aktiv livsstil, så dette passer perfekt, sier hun.

Studentene trives bedre og bedre ved Nord

Studenter i lang rekke på skitur opp en bratt bakke. Foto
Nærhet: – Faglærerne våre byr på seg selv, og de er med på alt. Fra å stupe fra fem-meteren i bassenget til skihopping i hoppbakken, sier Rebekka Wangberg. Foto: privat.

Nylig var hun en av de mange studentene som svarte på den landsomfattende undersøkelsen Studiebarometeret. Her kan studentene svare på spørsmål om alt fra undervisning, veiledning og organisering, til faglig og sosialt miljø. Årets undersøkelse viser at Nord universitet scorer like bra eller bedre på alle områder i undersøkelsen, noe Wangberg lett kan forstå.

– Studenter jeg snakker med som studerer i store byer, forteller om veldig store kull og forelesninger i store auditorium. Her er forholdene mindre og langt mer oversiktlige. Det er masse aktiviteter, og vi har det så gøy sammen.

– I tillegg er den faglige kvaliteten høy. Alle faglærerne våre har et engasjement og en glede som smitter over på oss studenter. De bryr seg på ekte om både deg og klassemiljøet. I tillegg er de veldig faglig flinke, og har selv både forsket og gitt ut egne fagbøker. Da føler man jo at man må følge med litt ekstra, sier Wangberg og ler.

Trygt og godt miljø

Tette bånd: Rebekka Wangberg (til venstre) går i en klasse med rundt 18 andre studenter. Utdanningen byr på mange turer og ekskursjoner, og studentene blir veldig tett knyttet sammen. Her er Rebekka sammen med Stine Ledal Fjær. Foto: privat.

– Jeg føler meg egentlig veldig heldig. Jeg går godt overens med alle, og vi finner på mye gøy sammen. Folk er veldig åpne og inkluderende, så om du vil ta med en venninne eller kjæresten på det som skjer, går det helt fint. Så alt er mye bedre her enn det jeg så for meg.

Så glad er hun blitt i studiestedet og sine medstudenter, at hun nekter å slippe taket selv om hun skal flytte tilbake til Trondheim til sommeren.

– Jeg stilte ett krav til kjæresten min, og det var at vi skulle bosette oss nær en togstasjon, sier hun og ler.

– Jeg pendler med glede. Og skal jeg være med på noe sosialt på kveldstid, krasjer jeg lett på sofaen til en god medstudent.

– Hva jeg sier om noen spør meg om Nord universitet? Jo, det er lett å svare på. Jeg anbefaler både Nord og utdanningen her ett hundre prosent!

Sosialt: – Det er så mye å finne på her. Jeg er selv med på volleyball, sammen med studenter på tvers av studier og kull. Det er veldig fint og sosialt. I fjor deltok jeg på Nord-cup i Bodø, og det er noe av det artigste jeg noen gang har vært med på, sier Rebekka Wangberg. Foto: Bjørnar Leknes.

Lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag, master

Ønsker du å undervise i kroppsøving og idrettsfag i ungdomskolen eller i den videregående skolen?

Den femårige lektorutdanningen i kroppsøving og idrettsfag er et masterstudium som gir deg god teoretisk og praktisk kunnskap. Dette gjør deg godt kvalifisert til å arbeide som lærer i kroppsøving og idrettsfag.

• Oppstart: Høst 2024
  • Studiepoeng: 300