Sang seg til Gdansk

Choral meeting
Sang seg til Gdansk
Åtte Nord-studenter fikk nylig en musikalsk reise til Gdansk. Ingrid Fossum leverte sin master to dager før hun satte seg på flyet.

Tidligere musikkstudent Ingrid Fossum leverte 22. mai sin master i Musikk og ensembleledelse ved Nord universitet, Levanger. To dager senere satte hun og syv andre Nord-studenter seg på flyet til kortreff i Gdansk som en del av universitetsalliansen SEA-EU.

– Det var en fin opplevelse. Alle universitetene i alliansen deltok, og første dag øvde vi på  et nyskrevet musikkstykke sammen. Sangen er skrevet av lærer Filip Cieszynskis ved Universitetet i Gdansk og handler om sjøen og hvordan den binder oss sammen, forteller Fossum.

Verket har fått navnet «The Calling».

Korister: Gdansk universitetskor sang første del av konserten, før alle samlet seg på scenen for å synge det nye verket som et fellesnummer.

Felles konsert

Choral meeting i Gdansk kom i gang etter en invitasjon fra Gdansk universitet til alle universitetene i alliansen SEA-EU. Studenter fra universitet i blant andre Frankrike, Split, Gdansk og Norge har hatt intensive to dager med korøvinger og konsert.

Musikkstudenten Fossum var ikke sen med å svare på invitasjonen da den kom.

– Jeg er glad i synge i kor og er kor- og musikkinteressert. I tillegg fikk vi synge et nytt musikkverk og treffe mange andre med samme interesse, sier hun.

Deltakerne fikk tilsendt notene til det nye musikkstykket et par dager før avreise. Øvinger ble det først da alle deltakerne var samlet i Gdansk.

– Vi reiste dit onsdag 24. mai. Dagen etterpå hadde vi felles øvinger hele dagen, og halve fredag, før vi fredag kveld holdt konsert. Men vi fikk også pauser, og vi var blant annet en tur i gamle Gdansk, forteller Fossum.

Fellesskap: Nord-studentene sammen med de franske deltakerne.

– Alle vil til Nord neste år

Deltakerne kom fra hele SEA-EU.

– Split sendte et kor, mens noen andre deltakere ikke hadde like mye erfaring fra sang og musikk.

Det ble også tid til noe sosialt.

– Vi var på karaoke-fest, og etter konserten fredag hadde vi felles middag. Turen var veldig sosialt og fint lagt opp. Det var fint å treffe alle de andre universitetene og høre hvordan de opplever musikken. Det var ganske artig og en fin opplevelse. De andre deltakerne mener vi bør ha et slikt arrangement ved Nord neste gang, forteller Fossum.

Hjemme dirigerer Fossum ett kor, synger i Opera Trøndelags Operakor – og søker jobber.

Hovedbildet:

Berit Gåsbakk (andreåret master i musikk og ensembleledelse), Ingeborg Landsem Kjelvik (førsteåret human resource management, synger i Røstad Studentkor), Isak Sæheim Pedersen (tredjeåret bachelor musikkfaglærer), Oscar Tunsberg (bak - tredjeåret bachelor musikkfaglærer), Karin Elgseter (andreåret bachelor musikkfaglærer), Julie Nordpoll Sagli (førsteåret master i musikk og ensembleledelse), Ingrid Fossum (andreåret master i musikk og ensembleledelse), Julie Hagen Weltzin (førsteåret human resource management, synger i Røstad Studentkor).

SEA-EU-logo

Alliansen SEA-EU består av ni universiteter som alle har tilknytning til kysten.

Fellesnevneren for alle universitetene i alliansen er at de er kystnære og har høy kompetanse innen det marine og maritime feltet.

Universitetene i alliansen skal styrke det kystnære forsknings- og utdanningsfeltet, og fremme sentrale samarbeidsområder som internasjonalisering, bærekraft, digital transformasjon, åpenhet og demokrati.

Les mer om SEA-EU